Pradinis / Šeima ir sveikata / Baltasis triukšmas ir jo poveikis mūsų miegui

Baltasis triukšmas ir jo poveikis mūsų miegui

Triukšmas gerina miegą? Nesusipažinusiems su baltojo triukšmo sąvoka šis metodas ir spalvingas jo pavadinimas gali skambėti mažų mažiausiai paradoksaliai. Vis dėlto nuolat miegą ir miego sutrikimus tyrinėjantys mokslininkai teigia, jog būtent baltasis triukšmas šiandien yra vienas veiksmingiausių būdų gerinti vaikų ir suaugusiųjų nakties poilsį.

Baltasis triukšmas – kas tai?

Mokslinėje literatūroje baltasis triukšmas – tai atsitiktinis signalas, kurio energetinis spektras yra pastovus visiems dažniams. Kitaip tariant, ši triukšmo rūšis apima visus žmogaus ausiai girdimus garsus ir dėl šių savybių primena baltą šviesą. Tiek balta šviesa, tiek triukšmas susideda iš visų dažnių kartu sudėjus.

Kalbant kasdieniais, kiekvienam iš mūsų suprantamais terminais, baltąjį triukšmą galima apibūdinti kaip vidurį tarp nemaloniai šaižių garsų ir absoliučios tylos. Vis dėlto svarbiausia baltojo triukšmo ypatybė, sukurianti naudą mūsų miego kokybei, yra tai, jog jis gali numalšinti, tarsi praryti, visas kitas garso bangas.

Kokie garsai sudaro baltąjį triukšmą?

Baltajam triukšmui priskiriami garsai, kuriuos galime girdėti kasdienėje namų aplinkoje ir gamtoje. Pavyzdžiui, tai gali būti lietaus barbenimas į palangę, lapų šnaresys, įvairių prietaisų – dulkių siurblio, plaukų džiovintuvo, garintuvo, skalbimo mašinos skleidžiami garsai. Vis dėlto kasdienėje mūsų aplinkoje šie garsai sklinda tik trumpą laiko tarpą.  Juk kasnakt nelyja, o per naktį palikę įjungtą plaukų džiovintuvą arba dulkių siurblį galime susidurti su baisiomis buities pasekmėmis.

Šiandien, norėdami girdėti patinkančius baltojo triukšmo garsus norimą laiko tarpą, į pagalbą galime pasitelkti technologijas. Baltojo triukšmo garsų nesunkiai rasime muzikos klausymo platformose arba specialiose programėlėse. Taip pat miego specialistai yra sukūrę daugybę prietaisų, kurie mums leidžia lengvai pasiekti norimus garsus. Vieni populiariausių įrenginių – baltąjį triukšmą skleidžiančios nedidelės dėžutės suaugusiesiems arba specialūs žaislai vaikams.

Pixabay nuotr.

Kaip baltasis triukšmas veikia kūdikius?

Viena didžiausių problemų tėveliams susilaukus vaikelio – mažylio nemiga. Padėti spręsti šią problemą taip pat gali baltasis triukšmas. Kaip ir suaugusiesiems, taip ir kūdikiams ši triukšmo rūšis padeda nuslopinti įkyrius, erzinančius garsus.

Vis dėlto svarbu suprasti, kad naujagimį šie garsai veikia kiek kitaip nei suaugusiuosius. Būdami mamos įsčiose kūdikiai girdi garsus, panašius į baltąjį triukšmą. Todėl, esant visiškai tylai, mažylis gali justi nerimą ar net pradėti verkti. Įjungus įrenginį, skleidžiantį baltąjį triukšmą, jis nurims ir lengvai užmigs.

Argumentai UŽ baltąjį triukšmą

Kaip ir daugumoje kitų mūsų gyvenimo sričių, vienos nuomonės apie baltojo triukšmo metodą nėra. Šiandien galima teigti, jog jis padeda:

  • sukurti miego rutiną. Jau XX a. pr. žymus mokslininkas Ivanas Pavlovas ištyrė, jog mūsų smegenys pripranta prie tam tikrų veiksmų ir vėliau juos atlieka automatiškai. Tai galime pritaikyti ir miegui. Jei kiekvieną vakarą atsigulę į lovą įjungsime baltojo triukšmo garsus, mūsų smegenys supras, jog atėjo laikas miegui.
  • išvengti erzinančių garsų. Jei kasnakt užmigti neleidžia erzinantys garsai – gyvenate prie judraus kelio arba miegą trukdo neramūs kaimynai, – baltas triukšmas gali padėti paslėpti ir užmaskuoti šiuos garsus.
  • Atsigulus į lovą mus dažnai blaško ne tik išoriniai garsai, bet ir įvairios mintys bei rūpesčiai. Skindantis baltasis triukšmas padeda susikoncentruoti ir nusiraminti. Dėl šios priežasties panirti į kokybišką miegą taps kur kas lengviau.
  • užmigti naujoje vietoje. Beveik kiekvienas patvirtins, jog geriausias miegas – savoje lovoje. Miegant naujoje vietoje mums sunkiau atsipalaiduoti, net menkiausias garsas gali mus lengvai pažadinti ar išblaškyti. Sprendimas – įrenginius, skleidžiančius baltąjį triukšmą, pasiimti kartu su savimi. Taip net naujoje vietoje galėsite panirti į kokybišką poilsį.

Argumentai PRIEŠ baltąjį triukšmą

Nepaisant minėtos baltojo triukšmo teikiamos naudos, šis miego gerinimo metodas sulaukia ir kritikos. Moksliniuose straipsniuose, ekspertų komentaruose vyrauja keletas pagrindinių argumentų PRIEŠ.

Pirma, teigiama, kad kas vakarą su baltuoju triukšmu užmigti įpratę žmonės gali patirti didelių miego problemų bandydami užmigti be jo. Priežasčių, kodėl baltasis triukšmas ne visuomet gali būti su mumis, yra daug. Pavyzdžiui, dėl apribotų sąlygų kelionių metu, baltojo triukšmo pakęsti negalinčio partnerio ar kitų kartu gyvenančių šeimos narių.

Kitas svarbus ir dažnai girdimas argumentas – technologijų naudojimas miego metu. Neretai baltajam triukšmui leisti naudojami išmanieji įrenginiai, kurių skleidžiami garsai, signalai ir bangos ne tik trikdo mūsų miegą, bet ir gali daryti žalą mūsų ar besivystančiam vaiko organizmui. Šiuo atveju baltąjį triukšmą transliuojančius įrenginius miego metu rekomenduojama laikyti kuo toliau nuo savo ar vaikų lovos arba pasitelkti specialiai šiam metodui sukurtus įrenginius.

Asmeninis eksperimentas naudai įvertinti

Jei kasnakt užmiegate vos padėję galvą ant pagalvės, tikslo išbandyti baltojo triukšmo metodą nėra. Vis dėlto, jei miego problemos jus kamuoja nuolatos, o iki šiol išbandyti jų sprendimo būdai yra neveiksmingi, baltasis triukšmas turėtų patraukti jūsų dėmesį. Tiesa, kad ir kiek argumentų UŽ ir PRIEŠ išgirsite, įsitikinti jo poveikiu pavyks tik išbandžius metodą asmeniškai. Saldaus ir ramaus nakties miego!

Pixabay nuotr.

Parengė „Lono“ ekspertai ir „Gero miego klubo“ ambasadoriai

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Scroll To Top
%d bloggers like this: