Mažoje lietuviškoje rinkoje mūsų kūrėjams ne visada lengva parduoti savo gaminius. Tuo labiau jeigu jiems sukurti reikia itin daug laiko, brangių medžiagų, kruopštaus darbo, o tai atspindi gana didelė produkto kaina. Išeitimi gali tapti elektroninės prekybos platformos, leidžiančios pasiekti tarptautinę rinką. Anot verslininkės, lektorės, „Etsy konsultacijų“ įkūrėjos Aistės Kesminaitės-Jankauskienės, elektroninės parduotuvės sukūrimas platformoje „Etsy“ yra geras pirmas žingsnis norintiems pradėti internetinę prekybą savo rankų darbo gaminiais ir puikus būdas gerokai padidinti pajamas.
Daugiau nei penkiolika metų dirbote informacinių technologijų srityje. Kokios buvo Jūsų pareigos?
Įvairios: apie dešimt metų vadovavau programuotojų įmonei, vadovavau kelioms programuotojų komandoms, buvau didelės vertės projektų vadovė.
Ar visada Jus lydėjo rankdarbiai? Kas paskatino ryžtis pokyčiams – imtis verslo?
Rankdarbiai mane lydėjo nuo vaikystės. Senelis buvo liaudies meistras, gamino nuostabius gintaro papuošalus. Viena močiutė puikiai siuvinėjo, kita mezgė ir siuvo. Taigi augau apsupta rankdarbių ir nuo mažens jų mokiausi.
Pokyčiai atėjo savaime. Po ilgo, sudėtingo projekto nusprendžiau porą mėnesių pailsėti. Tuo metu sulaukiau pasiūlymo prisijungti prie veltinių vėlimo, o vėliau ir perimti verslo valdymą.
Gintaro aksesuarų kūrimas, veltos avalynės ir gaminių gyvūnams gamyba, o dabar – ir seminarų apie „Etsy“ vedimas, konsultavimas. Kaip šios veiklos viena iš kitos išsivystė?
Prisimindama vaikystę pradėjau kurti gintaro aksesuarus, tačiau tai visada buvo ir bus tik pomėgis. Veltinių ir prekių gyvūnams gamyba iš karto tapo verslu. Savo gaminiais pradėjau prekiauti „Etsy“ platformoje, žmonės ėmė klausti patarimų, prašyti pagalbos. Prisiminiau, kaip sunku buvo pačiai pradėti prekybą, kaip sudėtinga rasti reikiamą informaciją. Kadangi verslas sekėsi puikiai, informaciją renku nuolat, domiuosi „Etsy“ platformos naujovėmis, nusprendžiau pasidalyti savo žiniomis su kitais kūrėjais. Taip atsirado „Etsy konsultacijos“.
Esate sukūrusi net tris parduotuves „Etsy“ platformoje. Ar jų ateityje daugės – galbūt turite daugiau idėjų? Kuri gaminių grupė paklausiausia?
Idėjų turiu, tačiau kol kas nenoriu persistengti. Kiekviena nauja parduotuvė reikalauja nemažai darbo ir pastangų netgi žinant, kaip tinkamai viską daryti. Dabar sėkmingiausia yra veltinių parduotuvė, taigi jai skiriame daugiausia dėmesio.
Nors „Etsy“ gyvuoja jau nemažai metų, tačiau Lietuvoje, rodos, dar palyginti nedaug apie tai žinoma. Papasakokite, kam skirta ši platforma, kokių galimybių ji atveria, koks jos veikimo principas.
Lietuvoje „Etsy“ žinoma gana seniai, tačiau tik dabar pradėjo plėstis joje prekiaujančių lietuvių gretos. Ši platforma skirta rankų darbo gaminiams, prekėms, kurios naudojamos rankdarbių gamybai, bei vintažinėms prekėms parduoti. „Etsy“ parduotuvė kūrėjams atveria tarptautinę rinką. Dauguma pirkėjų – Jungtinių Amerikos Valstijų gyventojai.
„Etsy“ veikia gana paprastai: susikuriate savo parduotuvę, sukeliate savo prekių nuotraukas su aprašymais ir galite prekiauti. Žinoma, reikia išsiaiškinti, koks turėtų būti prekių SEO, kokios nuotraukos tinkamiausios ir panašiai.
Kokias klaidas neretai daro pradedantieji?
Turbūt dažniausiai pasitaikanti klaida – iš parduotuvės padaromas turgelis. Galvojama: „Jei kuriu kelių tipų rankdarbius, tai galiu juos visus ir sukrauti.“ Taip, žinoma, galite, bet tik ne tuo atveju, jei norite, kad jūsų parduotuvė būtų verslas, o ne hobis. Taigi pirmiausia reikėtų suvokti, ką ir kam jūs norite parduoti.
Ši internetinė parduotuvė turi dešimtis milijonų pirkėjų, tačiau pardavėjų skaičius taip pat didžiulis – perkopia milijoną. Kokie būtų Jūsų patarimai kūrėjams, norintiems sulaukti dėmesio, sėkmės šioje platformoje?
Na, pirkėjų yra gerokai daugiau nei 20 milijonų, o pardavėjų „tik“ 1,7 milijono, taigi pasiūlos ir paklausos santykis tikrai neblogas. Mano pagrindinis patarimas būtų rasti savo išskirtinumą ir jį pabrėžti visoje parduotuvėje. Taip jūs turėsite labai gerą rinkodaros strategiją ir galimybę būti pastebėti anksčiau nei kiti.
Kokių žinių apskritai reikalauja elektroninė prekyba? Kuo dalijatės per konsultacijas, seminarus?
Svarbu mokėti anglų kalbą, nes platforma amerikietiška ir be šios kalbos – nė iš vietos. Visa kita galima išmokti ir atrasti naudojantis gerais šaltiniais. Aš padedu kūrėjams susigaudyti, kokia rinkodaros strategija būtų tinkamiausia, kaip pozicionuoti savo produktą, paaiškinu SEO subtilybes ir parodau, kaip tinkamai aprašyti savo prekę.
Pakalbėkime apie Jūsų kūrybą. Pasaulis, rodos, žavisi naujovėmis, o Jūs atsigręžiate į paveldą, tai, kas naudojama nuo senų laikų. Kodėl?
Todėl, kad man svarbu ateitis: tai, kas yra tvaru, ekologiška ir ilgaamžiška, padės tai, ką turime dabar, išsaugoti ateities kartoms. Aš palaikau lėtąją madą, tvarias, ekologiškas idėjas ir būtent tai stengiuosi kurti mūsų parduotuvėse.
Koks Jūsų asmeninis santykis su ekologija?
Labai artimas – stengiuosi laikytis „zero waste“ ideologijos ne tik versle, bet ir kasdieniame gyvenime. Žinoma, šimtu procentų to padaryti nepavyksta, bet manau, kad kiekvienas žingsnis užsibrėžto tikslo link jau yra maža pergalė.
Kodėl pasirinkote kurti būtent veltą avalynę? Kur to mokėtės?
Žodis „pasirinkau“ gal ne visai tinka. Kolegė paprašė pagalbos, prisijungiau, patiko ir kuriu toliau. Vėlimo technikos, subtilybių išmokau internete pirkdama pamokas ir ieškodama nemokamos informacijos. Šiais laikais tai tikrai nėra sudėtinga, tik reikia atsirinkti, kuri informacija gera. Daug labiau apsimoka susimokėti nei gaišti laiką filtruojant naudingus gabalėlius iš šimtų nemokamų paskaitų.
Rankdarbių verslą vystote kartu su vyru. Kokių privalumų ir trūkumų turi šeimos verslas?
Privalumai turbūt akivaizdūs – visada turi šeimos palaikymą, artimas žmogus yra kartu tiek varge, tiek džiaugsme. Na, o trūkumai labai paprasti – kartais taip vienas kitam atsibostame, kad tenka suplanuoti savaitgalį ar keletą dienų pabūti atskirai. Tada daugiau laiko skiriu savo žirgui.
Inesa Uktverienė