Pradinis / Sportas / Kas bendra tarp fechtavimosi ir kultūrizmo?

Kas bendra tarp fechtavimosi ir kultūrizmo?

Kultūrizmas ir fechtavimasis – itin skirtingos sporto rūšys. Vieni siekia priaugti kuo daugiau raumeninės masės, kiti – būti kuo lengvesni. Tačiau yra ir šias sporto rūšis vienijanti grandis: itin didelis dėmesys sveikai mitybai. Lietuvos kultūrizmo čempionas, sporto klubo savininkas Kastytis Gudavičius ir Lietuvos suaugusiųjų fechtavimosi rinktinės narė, daugkartinė Lietuvos čempionė Agnė Švelnienė pasidalijo asmeniniais valgiaraščiais ir patarimais mitybos tema.

K. Gudavičius – Kultūrizmo ir kūno rengybos federacijos viceprezidentas, 2012 m. tapęs Lietuvos kultūrizmo čempionu. Vyras dirba treneriu, todėl intensyviai sportuoja ir dabar: jei nesiruošia varžyboms, stengiasi palaikyti esamą raumeninę masę.

„Valgau mažiausiai 6 kartus per dieną: kalorijų pernelyg neskaičiuoju, tačiau didelį dėmesį kreipiu į suvartotų baltymų ir angliavandenių kiekį. Jei norisi priaugti masės, skaičiuoti reikia pagal tokią formulę: vienam kilogramui svorio tenka 3 g angliavandenių ir 1,5–2 g baltymų per dieną. Taigi jei žmogus sveria apie 100 kg, norėdamas priaugti masės, jis turėtų suvalgyti, pavyzdžiui, apie 300 g nevirtų ryžių per dieną. Taigi valgymas kultūrizmo sporte – rimtas darbas“, – sakė sportininkas.

Mityba – gražios figūros pagrindas

K. Gudavičius sportuoja 5 kartus per savaitę, kiekvieną raumenų grupę treniruodamas atskirai, o artėjant varžyboms sporto salėje lankosi kasdien. Vyro įsitikinimu, 70 proc. gražaus kūno linijų suformuoja mityba, 10 proc. – maisto papildai, o likusius procentus sudaro sportas. Vadinasi, tiek metant, tiek auginant svorį mityba itin svarbi.

„Pusryčiai – vienas iš pagrindinių dienos valgių, nes sportuoju iki pietų. Jiems paprastai renkuosi angliavandenius, pvz., avižines košes, kurias pagardinu sveikųjų riebalų turinčiu „Studentų“ mišiniu, arba keturių grūdų miltų makaronus. Prieš treniruotę geriu baltyminius kokteilius, papildus. Po treniruotės valgau pietus: apie 200 g mėsos (kiaulieną, jautieną, paukštieną), ryžius ar grikius, daržoves. Vakarienei (17–18 val.) renkuosi žuvį, ryžius, o likus valandai iki miego – vien baltymus: varškės produktus arba kiaušinius, kartais – proteinų kokteilį. Po kiekvieno rimto valgio suvalgau ir saują riešutų – labai mėgstu riešutų ir džiovintų vaisių mišinius arba migdolų riešutus, riešutų sviestą“, – teigė čempionas.

K. Gudavičius įsitikinęs – kad žmogus pasižymėtų sveikata, kuo dažniau valgyti būtina. Tada medžiagų apykaita bus greitesnė, suvalgomas produktų kiekis mažesnis, o vakarienės beveik nebesinorės. Be to, vakare valgomas maistas turėtų būti tik baltyminis – tada pavyks gerai užmigti ir žvaliai atsikelti.

Jaustis lengvai – būtinybė

Lietuvos suaugusiųjų fechtavimosi rinktinės narė, daugkartinė visų amžiaus grupių Lietuvos čempionė A. Švelnienė teigė, kad papildoma masė apsunkintų treniravimąsi. Pasak sportininkės, fechtuotojams svarbiausia jaustis lengvai ir aprūpinti organizmą ilgalaikiais energijos šaltiniais.

„Man ypač svarbu sėkmingai suderinti sportą su kasdieniu darbu, todėl mitybai skiriu nemažai dėmesio. Būtina, kad svoris nesvyruotų ir nebūtų vidinio sunkumo, o energijos kiekis būtų pakankamas. Esant antsvoriui greičiau pavargstama, nėra tonuso, tačiau fechtuotojų raumenynas nėra visiškai sausas – nedidelė dalis riebalinio sluoksnio netrukdo. Stengiuosi nuolat laikytis pagrindinių sveikos mitybos principų, o labiausiai pasikliauju vidine nuojauta, kuždančia, kokius produktus rinktis“, – sakė A. Švelnienė.

Fechtuotoja kasdien dirba intensyvų protinį darbą, mažiausiai 4 kartus per savaitę treniruojasi, o savaitgaliais neretai vyksta varžybos, todėl nukrypti nuo režimo – nevalia. Pagrindinės – Pasaulio ir Europos – suaugusiųjų fechtavimosi rinktinės varžybos vyksta vasarą – birželį bei liepą.

„Artėjant svarbiausioms varžyboms mityba susireguliuoja savaime: rytais dažniausiai norisi kruopų, jogurto, dieną – salotų su vištiena, kalakutiena, lašiša, krevetėmis ar avokadais. Kad būtų sočiau, tačiau neapsunkčiau, užkandžiauju riešutais arba riešutų ir džiovintų vaisių mišiniais. Beje, riešutais, sezamų, moliūgų sėklomis, linų sėmenimis taip pat mėgstu pagardinti salotas – taip sočiau ir skaniau. O rudenį, prasidėjus lietuviškų daržovių derliui, dažniau renkuosi kopūstų, burokėlių, morkų salotas. Stengiuosi palaikyti balansą: kasdien aprūpinti organizmą sveikais angliavandeniais, daržovėmis, liesa mėsa. Vengiu rūkytų  ir aliejuje keptų produktų, nevartoju saldžių gėrimų“, – pasakojo A. Švelnienė.

Fechtavimosi varžybų specifika ypatinga: kovojant iki finalo varžybos trunka visą dieną, o tai išsekina ne tik fiziškai, bet ir emociškai.

„Viena fechtavimosi kova su priešininku trunka apie 15 min.: tai reikalauja didelio susikaupimo, energijos, o iki kito susitikimo būna apie 1,5 val. pertrauka. Per šias pertraukas renkuosi bananus, šokoladą su riešutais, obuolius, geriu daug vandens, kad artėjant kovai būčiau visapusiškai pasirengusi, atsigavusi“, – teigė čempionė. Ji pridūrė, kad geriau turėti mažiau mitybos apribojimų ir jų laikytis nuolatos nei epizodiškai griebtis griežtų dietų siekiant atsikratyti antsvorio.

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top
%d bloggers like this: