Pradinis / Šeima ir sveikata / Keturi svarbiausi sveikos mitybos principai

Keturi svarbiausi sveikos mitybos principai

Organizmui, kaip ir automobiliui, reikalingas tinkamas „kuras“. Būtent maistas yra tas kuras, kuris organizmo ląsteles aprūpina energija. Tačiau jeigu dažnai maitinatės picomis ar karbonadais, nereikia stebėtis, kad net ir pavalgę jaučiatės apsunkę ir pavargę, o ilgainiui pradedate justi kraujotakos sutrikimus, kamuoja viršsvoris ir kitos problemos.

LSMU Medicinos akademijos prof. Vilius Grabauskas sako, kad sveika gyvensena prasideda nuo fizinės veiklos ir sveikos mitybos. Kelias sveikos mitybos link turi daug etapų, kuriuos kur kas lengviau įveikti turint naudingos informacijos ir išklausius pasakojimų apie įvairiausią patirtį. Norite pradėti sveikai maitintis jau dabar? Pasak spalio 25 d. Vilniaus kongresų rūmuose vyksiančios Ann Wigmore Gyvo maisto konferencijos pranešėjų, svarbiausia suprasti 4 pagrindinius sveikos mitybos principus.

1. Pereiti prie sveikos mitybos svarbu palaipsniui

Kelionė sveikos mitybos link yra tarsi turistinis žygis. Kiek laiko prireiks naujam žygio maršrutui įveikti, priklausys nuo Jūsų noro mokytis tinkamai maitintis. Kelyje visada būna kryžkelių, pakilimų ar paklydimų, dėl kurių reikia grįžti atgal. Kardinalūs ir staigūs mitybos pokyčiai daugeliu atvejų nebus sėkmingi. Priešingai – sukels organizmui šoką, o kelias sveikesnio gyvenimo link bus sunkus ir neteiks džiaugsmo. Todėl mitybos įpročius svarbu keisti palaipsniui.

Pirmiausia rekomenduojama paanalizuoti ir užsirašyti, ko ir kiek suvalgote. Taip patys pastebėsite, kad sveikiau maitintis galima tiesiog vienų produktų kiekį mažinant, kitų – didinant. Svarbu stebėti organizmo pokyčius ir poreikius.

Pradėti galite jau nuo šiandien! Štai vietoje įprasto sumuštinio su kava žaliavalgis Paulius Jaruševičius rekomenduoja pasigaminti žaliąjį kokteilį, kuris suteiks energijos ir žvalumo visam rytmečiui.

Receptas dviem:

Didelė sauja špinatų lapų
Didelė sauja saulėgrąžų daigų
2 bananai
1 kriaušė
2 obuoliai
200 ml vandens

Visus šiuos produktus suplakite. Paskaninti galite cinamonu ar mėtos lapeliu.

2. Sveika mityba nėra dieta

Bet kokio tikslo siekimas prasideda nuo tvirto noro ir apsisprendimo. Ruoškite savo mintis pokyčiams, apgalvokite, kokią naudą jie Jums atneš. Tiesa, sveika mityba neturi nieko bendra su dieta, nors ir padeda atsikratyti viršsvorio.

Žmonės, besilaikantys dietos, labai dažnai susierzina, jei nepavyksta laikytis mitybos reikalavimų. Dieta dažnai turi labai aiškius rėmus ir tikslus, kuriuos pasiekę jaučiamės nugalėję save sunkioje savo pačių dvikovoje, kol vėl sugrįžtame prie senų įpročių. O sveika mityba yra tarsi gyvenimo būdas, kurio mokomės nuolat. Šiuo atveju nėra griežtų taisyklių, kada ir ką valgyti. Svarbu tik vadovautis patarimais, kokį ir kaip paruošti maistą, kad jis būtų naudingas organizmui, kad jame išliktų didžioji dalis teikiamos energijos, vitaminų ir mineralų.

3. Gyvasis maistas – pagrindinis energijos šaltinis

Vaisiai, daržovės, grūdinės kultūros ir ankštiniai augalai turi visą rinkinį reikalingiausių medžiagų: angliavandenių, skaidulų, vitaminų ir mineralų, taip pat yra liesi, neturi cholesterolio, todėl tokie produktai turi sudaryti didžiąją dalį dienos raciono.

Pradėti reikia nuo mažų, bet sveikatai naudingų pokyčių, žalingus produktus keičiant sveikais. Be pusryčių su vaisiais ar žaliu kokteiliu, derėtų pagalvoti ir apie dienos metą. Atsisakyti kepto ar kitokio ne itin sveiko maisto sunku, todėl pradžioje galima tiesiog padidinti daržovių kiekį. Prieš valgydami pagrindinį patiekalą, pasiruoškite didelį indą įvairiausių daržovių ir lapinių augalų salotų ir tik po to, jei vis dar jausite alkį, pereikite prie kito patiekalo.

Tortai, pyragaičiai, išvalytų grūdų (miltiniai) duonos produktai ir kiti saldėsiai taip pat nėra sveikos mitybos pakeleiviai. Saldūs produktai yra ypač kaloringi ir visiškai nemaistingi, todėl jų reikėtų vengti, kaip ir gyvulinių riebalų, nes šiuose gausu sočiųjų riebalų, kurie kelia cholesterolio kiekį kraujyje.

4. Mokytis sveikai maitintis niekada nebūna per vėlu

Sveiką mitybą propaguojantys specialistai tvirtina, kad augalinis maistas gali ne tik sustabdyti širdies ir kraujagyslių ligų vystymąsi, bet ir visiškai sugrąžinti sveikatą net ir sunkiems ligoniams. Pradėti sveikai maitintis nėra vėlu net ir vyresniame amžiuje ar susirgus sunkiomis lėtinėmis ligomis.

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top
%d bloggers like this: