Pradinis / Šeima ir sveikata / Kūdikių mityba: kaip atpažinti tinkamas daržoves?

Kūdikių mityba: kaip atpažinti tinkamas daržoves?

Sulaukusių 6 mėnesių kūdikių mitybos racionas jau turėtų pasipildyti pirmaisiais maisto produktais. Šiuo laikotarpiu rekomenduojamos įvairių daržovių košės. Kadangi tai pirmasis kūdikio maistas – jį vaikas dar tik pradeda ragauti, todėl, pasak medicinos mokslų daktarės, gydytojos dietologės Editos Gavelienės, nereikėtų skubėti maišyti daug daržovių vienoje košėje. Kaip atpažinti tinkamas daržoves ir pasirinkti jų kiekius?

Skirtingas maisto racionas

Skirtingų daržovių košių rekomenduojama vaikui duoti kas savaitę. Kiekviena košės porcija turėtų būti šviežiai pagaminta. Kadangi kūdikis pirmųjų patiekalų suvalgo nedaug, nereikėtų persistengti su jų kiekiais, nes šildyti košės kitam valgymui nereikėtų. Specialistė rekomenduoja vienu metu neįsigyti daug produktų ir nesivadovauti klaidingomis nuostatomis, kad daržoves pirkti yra brangu.

„Gaminant pirmąjį maistą namuose, nevertėtų vadovautis klaidingomis nuostatomis, kad pirkti daržoves yra brangu. Vaikas pradeda ragauti maistą nuo vieno arbatinio šaukštelio per dieną, todėl jo suvartojami kiekiai nedideli. Augančiam kūdikiui reikia užtikrinti kuo šviežesnį ir įvairesnį maitinimą“, – primena gydytoja dietologė E. Gavelienė.

Iki 12 mėnesių kūdikiai jau turėtų būti susipažinę ne tik su daržovėmis, bet ir su kruopų košėmis, vaisiais, o kiek ūgtelėjusiems rekomenduojama duoti ir žuvies, kai kurių mėsos produktų, kiaušinių.

Kaip atpažinti gerus produktus?

Daržovės, pasak gydytojos dietologės, – vienas palankiausių produktų, nuo kurių vaikas gali pradėti ragauti „suaugusiųjų“ patiekalų. Jose gausu vitaminų, mineralinių medžiagų ir skaidulų, kurios ypač svarbios reguliuojant kūdikio žarnyno veiklą. Primaitinimą košėmis pradėti galima nuo bulvių. Renkantis jas, reikėtų žinoti, į ką atkreipti dėmesį.

„Bulvėse yra angliavandenių, daugiausia krakmolo pavidalu. Tai puikus, gerai įsisavinamas energijos šaltinis. Bulvėse gausu šarminančių organizmą mineralinių medžiagų, tai puikus kalio, fosforo, kalcio šaltinis, jų sudėtyje yra ir geležies. Įdomu tai, kad bulvės gali būti vitamino C šaltinis.

100 g bulvių yra apie 15 mg vitamino C, o kūdikiams iki vienų metų šio vitamino poreikis yra 25 mg. Rekomenduojama jas skusti kuo ploniau, kad išsaugotumėte kuo daugiau naudingų medžiagų. Renkantis jos turi būti kietos, nesuvytusios, neįtrūkusios, mechaniškai nepažeistos, be daigų ir be pašalinio kvapo. Pirmenybė – ekologiškai augintoms“­, – produktų pasirinkimą komentuoja  specialistė.

Nauji skoniai – kas savaitę

Pradėjus įtraukti daržoves į kūdikio racioną, svarbiausias uždavinys – supažindinti su naujo maisto skonių, tekstūrų įvairove. Tai padės kūdikiui, vėliau vaikui, pasirinkti įvairesnius produktus ir daržoves ir taip užtikrinti savo organizmo sveikatą.

Skirtingas daržovių rūšis rekomenduojama kūdikiams siūlyti kas savaitę, kad būtų galima įsivertinti galimas alergines reakcijas. Daržovės, kurios rečiausiai sukelia alergines reakcijas, yra moliūgai, brokoliai, agurkai, aguročiai, bulvės, cukinijos,  žiediniai kopūstai.

„Rinkdamiesi moliūgus, atkreipkite dėmesį į jų spalvą. Rekomenduojama rinktis kuo ryškesnius. Ši daržovė puiki ir tuo, kad ją galima šaldyti (priešingai negu bulves). Užšaldytas suvartoti reikėtų per 10 mėnesių. Šaldyti galima ir vandenyje kiek pavirusius brokolių žiedynus. Šviežius brokolius atpažinti padės kiek parudavę žiedeliai. Jei žiedeliai šviesiai žali, gelsvi ar net prasiskleidę, toks brokolis vartoti nebetinkamas“, – palankesnes kūdikiams daržoves apžvelgia gydytoja.

Vitaminai ir maisto medžiagos

Žiediniuose kopūstuose gausu vandenyje tirpių vitaminų C, tiamino, riboflavino (dar vadinamo augimo vitaminu ar vitaminu B2), ypač naudingų mineralinių medžiagų: kalcio, kalio, sieros, magnio. Visi šie mikroelementai svarbūs augančiam organizmui. „Renkantis juos vertėtų atkreipti dėmesį į jų žalius lapus, į kuriuos turėtų būti susivynioję. Taip atrodanti daržovė apsaugojo save nuo įvairių pelėsių, o pervežant – nuo mechaninių pažeidimų“, – sako E. Gavelienė.

Renkantis cukinijas, reikėtų atsižvelgti ne tik į dydį, bet ir į blizgumą. Gydytoja rekomenduoja atkreipti dėmesį į svorį – jos turi būti sunkios ir nepernokusios. Cukinijose gausu skaidulinių medžiagų, mikroelementų, vandenyje tirpių vitaminų. Tai dar viena puiki kūdikio racioną paįvairinanti daržovė.

Pirmųjų košių kiekiai

Ruošiant kūdikiui daržovių tyrelę, patariama pradžioje duoti paragauti vienos daržovės gaminio. Vėliau rekomenduojama maišyti keletą daržovių. Nereikėtų apsiriboti trijų rūšių daržovėmis vienoje tyrelėje, o pradėjus primaitinimą daržovių tyrele nereikia siekti, kad kūdikis suvalgytų visą porciją.

„Tik vienų metų vaikas galėtų per dieną suvalgyti apie 200 g daržovių. O pradžia – nuo vieno, kito arbatinio šaukštelio. Todėl gaminti tyreles reiktų iš sveikatai palankiausių daržovių ir nepersistengti su kiekiais, juk sveikiausia – šviežiai pagaminta“, – pabrėžia medicinos mokslų daktarė E. Gavelienė.

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top
%d bloggers like this: