Tarptautinėje arenoje – dar vieno Lietuvos menininko pripažinimas. Prestižinėje Tokijo bienalėje „Art Olympia“ prizu už meistriškumą įvertintas Vytauto Tomaševičiaus tapybos darbas „Natiurmortas su dviem objektais“. Lietuvio kūrinys dėl titulo varžėsi su daugiau kaip 5000 darbų, kuriuos bienalei pateikė beveik 1800 autorių iš viso pasaulio.
Iš gausybės pretendentų į bienalės finalą tarptautinė vertinimo komisija atrinko tik 160 paveikslų ir fotografijų. 47-erių dailininkas V. Tomaševičius tapo pirmuoju Lietuvos istorijoje menininku, sėkmingai įveikusiu šį sudėtingą atrankos etapą. Be to, lietuvis pateko tarp trisdešimties autorių, kurių meistriškumas įvertintas prizu „Excellence Award“.
Tapybos darbas „Natiurmortas su dviem objektais“ sukurtas autorine maniera, kurią pats V. Tomaševičius vadina skaitmeniniu impresionizmu. Paveikslas vaizduoja postindustriniame minimalistiniame interjere stovintį ventiliatorių, kuris iš magnetinę juostelę primenančios medžiagos supučia amorfišką juodos spalvos darinį. Vis dėlto, pasak autoriaus, esminis žaidėjas kūrinyje yra už lango vešanti gamta. Ji tarsi laukia progos atsikariauti tai, kas iš jos kadaise buvo paveržta, praryti ir ventiliatorių, ir jo pučiamos srovės kuriamus objektus.
„Paveikslas gimė dėl knygų, kurias tuo metu skaičiau, įtakos. Tai buvo Boriso Viano „Dienų putaׅ“, Harukio Murakamio romanai, Stepheno Kingo apsakymai. Man darė įspūdį, kaip šie autoriai sugeba keisti realybę, iškreipti savo herojų erdvėlaikį, prileisti į jį tikroviškai atrodančių fantastinių personažų ir sukurti intrigą, kai tampa visiškai nebeaišku, kas čia buvo, kas yra ir kas bus“, – paveikslo priešistorę pasakoja autorius, pats prieš daug metų kažką panašaus patyręs kraustydamasis į naują butą, kuriame nebuvo baldų, tik vienišas ventiliatorius.
Į Japoniją vienintelį kūrinį išsiuntęs menininkas neslepia, kad Tekančios Saulės šalyje suteiktas apdovanojimas už meistriškumą nuteikia maloniai. Tačiau pripažįsta: jei iš anksto būtų žinojęs apie laukiančią didžiulę konkurenciją, ko gero, būtų suabejojęs savo jėgomis.
V. Tomaševičius sako, kad, kuo jo darbas patraukė tarptautinės vertinimo komisijos dėmesį, sunku spręsti. „Galbūt iš kitų išsiskyrė suvaldytu minimalizmu. Pavyko išgauti tinkamą informacijos ir tuščios erdvės santykį. Turbūt pataikiau sudėti akcentus ten, kur reikia, ir išlaikyti siužetinės linijos intrigą. Be to, kadangi jaunystėje porą metų nesėkmingai bandžiau įstoti į grafiką, man iki šiol tiek tapyboje, tiek piešiniuose labai svarbios skirtingos faktūros. Natiurmorte yra ir realistiškai nupieštas ventiliatorius, ir pieštuku suskaitmeninta gamta, ir tušu nupiešta vientisa juosta“, – svarsto autorius ir priduria, kad europietiška tradicija sako, jog žiūrovą veikia tai, kas nupiešta, o Rytų meno tradicija teigia priešingai – kad žiūrovą veikia būtent tuščia erdvė.
Tokijo bienalei pristatytas „Natiurmortas su dviem objektais“ buvo sukurtas dar 2016 m. Šis ir keli pavieniai panašios stilistikos darbai („Dvi sekos“, „Die Ostalgie“, „Laukinis kultūrinis augalas“) pastaraisiais metais buvo eksponuoti grupinėse parodose Lietuvoje. Jie liudija naują V. Tomaševičiaus kūrybinį etapą, kuriame daug dėmesio skiriama miesto ir gamtos santykių temai.
V.Tomaševičiaus „Natiurmortas su dviem objektais“ iki birželio 19 d. bus eksponuojamas Tokijo komplekse „Toshima Center Square“. Birželio 23–29 d. jį bus galima išvysti Tokijo Metropoliteno muziejuje.
Vidurinės kartos menininkas V. Tomaševičius gyvena ir kuria Vilniuje. Yra surengęs daugiau kaip 20 personalinių ir 50 grupinių parodų Lietuvoje bei užsienyje. Tokijo bienalės prizas už meistriškumą papildys autoriaus apdovanojimų kolekciją, kurioje yra ir Sankt Peterburgo I Pabaltijo Trienalės laurai (2008 m.).
Trečią kartą rengiama Tokijo bienalė „Art Olympia“ yra tarptautinis atviras šiuolaikinio meno konkursas, kurio tikslas – atrasti talentingus menininkus iš viso pasaulio, paremti jų kūrybinę veiklą ir sudaryti sąlygas siekti pripažinimo ne tik gimtosiose šalyse, bet ir užsienyje.
Šių metų Tokijo bienalei „Art Olympia“ buvo pateikta daugiau kaip 5000 tapybos ir fotografijos darbų, kuriuos atsiuntė autoriai iš 100 valstybių. Į bienalės finalą pateko 160 kūrinių. Pusė iš jų buvo Japonijos, o kita pusė – užsienio autorių darbai. Daugiausia vertinimo komisijos balsų pelniusių kūrinių autoriai, be įvairių kitų paskatinimų, apdovanoti ir įvairaus dydžio piniginiais prizais.
Tarp vertinimo komisijos narių šiemet buvo 1995 m. Venecijos bienalės laureatas tapytojas Hiroshi Senju, Tokijo menų universiteto prorektorius Toyomi Hoshina, Isamu Noguchi fondo ir Niujorko Long Ailendo „Garden“ muziejaus direktorius Brettas Littmanas, Niujorko meno galerijos „Hauser & Wirth“ direktorė, meno istorikė ir kuratorė Florence Derieux, Prancūzijos dienraščio „Le Monde“ meno kritikė Emmanuelle Lequeux ir kt.