Šių metų kovo 15 d. Telšių lopšelyje-darželyje „Berželis“ vyko Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų projekto „Lietuvos mažųjų žaidynės “ I etapo festivalis. Šio respublikinio projekto, kurį sudaro 3 etapai, organizatoriai yra Lietuvos tautinis olimpinis komitetas (LTOK) ir Respublikinė ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogų asociacija (RIUKKPA), dalyviai – ikimokyklinio ugdymo įstaigos. Projektas skatina vaikus pajusti judėjimo džiaugsmą, susipažinti su olimpinėmis vertybėmis sporte ir gyvenime. Tai Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų projektas, kurio tikslas – didinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų fizinį aktyvumą, tenkinant prigimtinį judėjimo poreikį.
Penktus metus savo įstaigoje organizuojame jau tradicine tapusią olimpinę sporto šventę, norėdami, kad judėjimo džiaugsmą patirtų visi ją lankantys vaikai. Šiemet šventiniame festivalyje dalyvavo 15 komandų po šešis vaikus, iš viso 90 mūsų darželio ugdytinių nuo ankstyvojo iki priešmokyklinio amžiaus. Anksti ryte vaikai, džiugiai nusiteikę, pasipuošę sportine apranga ir mažųjų žaidynių ženkleliais, salėje rinkosi į festivalio atidarymo ceremoniją. Ji prasidėjo iškilmingai ir šventiškai – olimpinės ir darželio vėliavų pakėlimu, darželio Sveikuolių dainele-himnu, visų grupių komandų prisistatymu, mažųjų žaidynių šūkiu „Linkime visiems sėkmės, lai draugystė nugalės“.
Į žaidynių atidarymo ceremoniją atskubėjusią pedagogę Staselę „Smaližiukę“ vaikai pakvietė dalyvauti kartu estafetėse ir darželio direktorė paskelbė festivalio „Lietuvos mažųjų žaidynės 2018“ atidarymą. Vėliau, pagal žaidynių tvarkaraštį po dvi grupes susiskirstę dalyvius į komandas, vaikai salėje atliko estafetines organizatorių atsižvelgiant į vaikų amžiaus tarpsnių ypatumus pateiktas užduotis, kurios labai įvairios ir linksmos. Su džiaugsmu ir geromis emocijomis buvo atliekamos visos estafetės, salėje skambėjo vaikų šūksniai ir krykštavimai. Ypač smagu vaikams buvo stebėti darželio ugdytojų rungtynes. Visų žaidynių metu ne tik mažuosius dalyvius, bet ir mus, organizatorius, stebino aktyvus darželio direktorės dalyvavimas ir palaikymas.
Varžybų metu organizatoriai ir žaidynių teisėja logopedė Laura fiksavo atskirose estafetinėse rungtyse geriausiai pasirodžiusius dalyvius, kad pasibaigus I etapui būtų suformuota komanda, kuri atstovaus įstaigai II žaidynių etape ir varžysis miesto atkrintamosiose rungtynėse dėl teisės atstovauti savo miestui. Pasibaigus žaidynėms, teisėja paskelbė labai džiugią žinią, kad I etapo laureatai yra visų komandų dalyviai. Didžiuliu džiaugsmu spindėjo mažųjų akelės, kai darželio direktorė įteikė kiekvienam dalyviui Lietuvos tautinio olimpinio komiteto prezidentės Dainos Gudzinevičiūtės pasirašytus „Lietuvos mažųjų žaidynių“ diplomus, darželio įsteigtus prizus – olimpinius žiedus (valgomus) patiems mažiausiems, suvenyrus – vyresniesiems ir padėkas pedagogams už dalyvavimą projekte. Į grupes vaikai grįžo truputėlį pavargę, tačiau kupini įspūdžių ir geros nuotaikos.
Pristatant Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų projekto „Lietuvos mažųjų žaidynės“ festivalį, būtina pabrėžti, kad fizinis aktyvumas – svarbi ir būtina sveikos gyvensenos dalis, teigiamai veikianti vaiko, o vėliau ir suaugusiojo sveikatą. Judėjimas – reikšmingiausias harmoningo vaiko vystymosi ir sveikatos stiprinimo veiksnys vaikystėje. Tai patvirtina gausūs moksliniai tyrimai. Vaikui judėjimas – įgimta savybė, tai troškimas nuolat veikti, būti aktyviam, išreikšti save įvairia veikla. Didžiausia atsakomybė tenka tėvams, pedagogams, todėl labai svarbu yra kuo įvairesniais būdais skatinti ir padėti tenkinti biologinį vaikų poreikį judėti, kad vaikai susidomėtų ir įsijungtų į fizinę veiklą.
Kokią gyvenseną pasirinks besiformuojanti asmenybė – didelę įtaką turi šeima. Ikimokyklinio amžiaus vaikai stebi ir mokosi iš tėvų. Dėl didžiausios įtakos daugelis mokslininkų šeimai suteikia ypatingą statusą. Neabejotina, kad, ugdant vaiko sveikos gyvensenos ir fizinio aktyvumo įgūdžius bei įpročius, šeimos (ypač tėčio ir mamos) įtaka yra pati svarbiausia. Tėvai neabejotinai gali atitraukti vaikų dėmesį nuo kompiuterio ar televizoriaus ir sutelkti jį į įvairius aktyvius žaidimus atvirame ore ar net namuose. Tačiau tada tėvai ir patys turi būti fiziškai aktyvūs. Jei tėvų požiūris į fizinį aktyvumą teigiamas, jie laisvalaikį leidžia aktyviai su šeima, jų vaikai bus motyvuoti ir fiziškai aktyvūs. Šeimos narių tinkamas pavyzdys labai paskatina ir padrąsina vaikus. Dažniau sergančių vaikų tėvai į fiziškai aktyvią veiklą žiūri nepatikliai. Atsisakyti arba mažinti fizinio aktyvumo nereikėtų, nes optimalus, sistemingai dozuojamas fizinis krūvis teigiamai veikia vaiko organizmo sistemą.
Ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje organizuojant kūno kultūros užsiėmimus siekiama visapusiškai lavinti vaikus ir skatinti jų fizinį aktyvumą, tenkinant prigimtinį vaikų judėjimo poreikį. Labai svarbus pedagogų pavyzdys savo ugdytiniams ir fizinio aktyvumo integravimas į visą ugdymo procesą. Taip pat būtina pabrėžti, jog fizinė veikla turi būti reguliari, kad teigiamai paveiktų fizinį pajėgumą ir sveikatos būklę. Kad vaikai būtų sudominti ir įtraukti į ilgalaikį fizinį aktyvumą, ypač svarbi veiklos įvairovė. Svarbiausia – visais įmanomais būdais skatinti, palaikyti, stimuliuoti natūralų vaiko poreikį judėti. Norint užtikrinti sėkmingą vaikų fizinį aktyvumą labai svarbus yra glaudus šeimos ir ugdymo įstaigos bendradarbiavimas.
Projektas „Lietuvos mažųjų žaidynės“ – tai ne tik smagi šventė vaikams, bet ir puikus būdas skatinti vaikų fizinį aktyvumą bei pozityvų požiūrį į kūno kultūrą, ugdyti vaikų taisyklingus fizinius gebėjimus bei olimpinių vertybių, tokių kaip džiaugsmas sportuojant, pagarba, draugystė, diegimas.
Parengė Milda Liubinavičienė, visuomenės sveikatos priežiūros specialistė