Pradinis / Šeima ir sveikata / Kaip išvengti švenčių keliamo pavojaus sveikatai?

Kaip išvengti švenčių keliamo pavojaus sveikatai?

Pasiruošimas šventei – ne tik maisto gaminimas, bet ir namų puošimas, tvarkymas, dovanėlių pirkimas, pakavimas. Dauguma žmonių jau dabar galvoja, kuo padengs Kūčių vakarienės stalą, kokie patiekalai bus gaminami, ką reikia nusipirkti iš anksto, kuo nustebinti svečius ir artimuosius šv. Kalėdų dienomis. Šie rūpesčiai ne vienam sukelia nereikalingą įtampą, kuri gali tapti širdies ir virškinamojo trakto negalavimų priežastimi. O kur dar Kūčių vakarienė, kurios metu pagal tradicijas reikia būtinai paragauti dvylikos patiekalų? Kalėdų dieną vėl laukia stalas su gausybe įvairiausių skanėstų, tad daugelis iš mūsų pažeidžia mitybos režimą bei taisykles ir persivalgo.

Kuo kenkia persivalgymas?

Persivalgymas – ne tik skrandžio apkrova, kai prastai jaučiamės nuo per didelio maisto ir gėrimų kiekio. Jis gali išprovokuoti rimtas ligas. Persivalgius pablogėja bendra savijauta. Gali svaigti galva, pykinti, darytis silpna. Dideliam maisto kiekiui suvirškinti reikia daugiau fermentų, organizmas dėl to patiria savotišką stresą. Daugiau darbo tenka skrandžiui, kasai, kepenims, tulžies pūslei. Visi šie organai turi dirbti didesniu pajėgumu. O jeigu šie organai yra silpnesni arba apie tai, kad jie negaluoja, dar nežinote, per didelis maisto ar gėrimų kiekis gali išprovokuoti negalavimą.

Alkoholio ir maisto padauginimas – dar didesnė bėda

Net ir kartą persivalgius, ypač jei kartu vartojamas riebus maistas ir alkoholis, gali kilti kasos uždegimas. Taip „pažadinamos“ įsisenėjusios virškinamojo trakto (skrandžio, kepenų) ligos. Kai kam ilgas švenčių maratonas, kurio metu ne vieną dieną kilnojamos taurelės, pridaro ypač didelių bėdų ir nemalonumų. Idealu būtų visai nevartoti alkoholio, tačiau esant dabartinei švenčių kultūrai tai greičiausiai neįtikima. Tad kaip išvengti švenčių keliamo pavojaus sveikatai?

Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja neviršyti sąlygiškai nepavojingos alkoholio ribos – dviejų standartinių alkoholinių gėrimų vienetų (1 standartinis vienetas lygus 10 gramų gryno etilo alkoholio) per dieną. 1 standartinis vienetas yra taurė (apie 100 g) vyno, 2 standartiniai vienetai – butelis (0,5 l) vidutinio stiprumo alaus.

Geriau mažiau negu daugiau

Žmonės labai skiriasi savo organizmo ir psichikos ypatumais, todėl daug kam net ir neviršijant pavojingos ribos (2 vienetų per dieną) gali kilti problemų, ypač jeigu geriama dažnai. Moterys, jauni ir pagyvenę žmonės yra jautresni alkoholiui, todėl jiems ir 2 vienetų gali būti per daug. Jeigu nenorite visai atsisakyti alkoholio, nepamirškite šio principo: geriau mažiau negu daugiau.

Vairavimas išgėrus – net ir nedaug – visada padidina nelaimės tikimybę. Rizika auga su kiekviena taurele – neapsigaukite dėl leistinos alkoholio koncentracijos kraujyje. Jums ir kitiems bus tik geriau, jeigu tvirtai nuspręsite niekada nevairuoti išgėręs. Kiekvienam tenka susidurti su tuo, kad aplinkiniai ragina ar tiesiog verčia gerti. Žinokite savo galimybes ir mokėkite mandagiai, bet tvirtai pasakyti: „Ačiū, ne“. Pagrįsti savo atsisakymą galite sveikatos tikslais, mašinos vairavimu arba tiesiog pasakyti: „Man jau pakaks.“ Kultūringi žmonės gerbs jūsų sprendimą.

Kaip mėgautis šventėmis nepakenkiant savo sveikatai

Žiemos švenčių laikotarpis ilgas – Kūčios, šv. Kalėdos, Naujieji metai. Dažniausiai pagaminama daug maisto ir stengiamasi suvalgyti viską, nes išmesti nesinori. O jeigu gaminant buvo nesilaikoma higienos reikalavimų, naudojami nekokybiški maisto produktai, kyla didelė rizika apsinuodyti maistu.

Štai keletas patarimų, kaip per šventes mėgautis ne tik bendravimu su artimaisiais, bet ir skaniais valgiais, gardėsiais ir gėrimais nekenkiant savo sveikatai:

• Pirkdami maisto produktus švenčių stalui, būtinai atkreipkite dėmesį į jų tinkamumo vartoti laiką, o gamindami patiekalus laikykitės pagrindinių higienos reikalavimų.

• Pagrindinė taisyklė prie stalo – neprisikrauti per daug maisto į lėkštę, visko paragauti po truputį, riboti patiekalų kiekį, valgyti neskubant, mėgaujantis.

• Kai pasijusite sotūs, daugiau nebevalgykite.

• Rinkitės tokius patiekalus, kurių rečiau valgote kasdien. Galima atsisakyti duonos.

• Sergantieji širdies ir kraujagyslių ligomis turėtų vengti silkės, nes nuo didelio kiekio druskos padidėja kraujo spaudimas.

• Sergantieji virškinamojo trakto ligomis turėtų atsargiau valgyti patiekalus iš grybų. Grybai skrandyje virškinami net 3 valandas. Labai blogas derinys – grybai ir alkoholis: jeigu išsiskiria grybų nuodai, alkoholis sustiprina jų poveikį.

• Norintieji išvengti apsinuodijimo alkoholiu turi jausti saiką, nemaišyti įvairių rūšių svaigiųjų gėrimų.

• Negerai valgyti visą vakarą ar dieną. Pasistenkite, kad didžiosios metų šventės nevirstų tik valgymu ir gėrimu prie stalo.

• Reikia padaryti pertrauką, pavaikščioti, pastovėti, pajudėti, sugalvoti judrių žaidimų su vaikais, išeiti į gryną orą.

• Likus keletui valandų iki šventinės vakarienės ar pietų patartina išgerti virškinimą gerinančios arbatos, mineralinio vandens. Sergantiesiems virškinamojo trakto ligomis vertėtų išgerti virškinimo fermentų. Jie pagreitina virškinimą.

• Valgant patartina negerti daug skysčių, nes jie atskiedžia skrandžio sultis ir taip dar labiau apsunkina virškinimą. Gaiviaisiais gėrimais mėgaukitės praėjus šiek tiek laiko po valgio.

• Pavalgius maistą geriausia nuo stalo nuimti ir padėti į šaldytuvą. Vėliau stalą vėl galima padengti.

• Saldumynus patartina valgyti po pertraukos.

Parengė Rūta Babravičienė

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

Scroll To Top