Pradinis / Šeima ir sveikata / Kaip vartoti grybus ir uogas, kad sau nepakenktume?

Kaip vartoti grybus ir uogas, kad sau nepakenktume?

Gamtos mėgėjai ir gėrybių rinkėjai džiaugiasi: po drėgnų ir šiltų orų ne tik miškuose dygsta grybai, bet ir socialiniuose tinkluose „dygsta“ grybų kalnų nuotraukos, o uogautojai jau pradėjo rūpintis žiemos atsargomis. Tačiau vaistininkai perspėja dėl besaikio noro imti kuo daugiau to, ko dosni gamta, – net nenuodingi grybai, vartojami dideliais kiekiais, organizmui kenkia, o štai žiemai užkonservuojamos uogos po pusės metų turės tiek pat naudos, kiek šaukštais valgomas cukrus.

Saujomis valgomuose grybuose – jokios naudos sveikatai

Vaistininkė Jolita Skinderskienė neabejoja, jog perspėjimų apie mirtinai nuodingus grybus jau seniai pakanka, tačiau apsinuodijimo atvejų vis dar pasitaiko.

„Nesunkių apsinuodijimų grybais nutinka kasdien, ypač vasarą. Dažnai žmonės grybauja patys nežinodami, ko tiksliai reiktų ieškoti, o ko vengti, – galbūt apie tokius grybus, kaip musmirės, jau žino visi, tačiau naivu būtų manyti, jog kiekvienas grybautojas tikrai atskiria kiekvieną pavojingą rūšį“, – neprofesionalių grybautojų įgūdžius skeptiškai vertina J. Skinderskienė.

Skaičiuojama, jog Lietuvoje yra apie 400 skirtingų grybų rūšių, iš kurių maždaug kas dešimta yra pavojinga sveikatai. Anot vaistininkės, nuolat pasitaiko ir sunkių apsinuodijimo atvejų, nuo kurių išgelbėti gali tik toksikologai.

Valstybinės ligonių kasos duomenimis, praėjusiais metais dėl apsinuodijimo grybais Lietuvoje hospitalizuoti 29 žmonės, iš jų vienas mirė. O tai – tik maža dalis visų apsinuodijusių, mat lengvesniais atvejais pasveikti galima ir nesigulant į ligoninę.

Kita vertus, vaistininkė pasakoja, jog neretai žmogus pasijaučia blogai ne todėl, kad suvalgė nuodingą grybą, o todėl, kad sveikų grybų paprasčiausiai persivalgė – jautresniems skrandžiams vaistininkė valgant grybus rekomenduoja šalia turėti ir skrandžio veiklą gerinančių vaistų.

„Ruošiant grybus visų pirma reiktų atsižvelgti į faktą, kad tai iš esmės yra sunkiai virškinamas produktas, todėl į juos verčiau žvelgti kaip į pagardus, priedus prie patiekalų, o ne pagrindinį maistą. Net jei grįžote iš miškų ir prisirinkote pilnus kibirus, labai rekomenduočiau nevalgyti didelių kiekių vienu ypu. Geriausia būtų, jei jie sudarytų penktadalį visos maisto porcijos, nors iš tiesų viskas priklauso nuo konkretaus organizmo – kai kurie žmonės gali juos valgyti saujomis ir jaustis puikiai. Tačiau nors grybai maistingi, jų persivalgymas – labai nenaudingas“, – aiškina vaistininkė.

Norint apsisaugoti J. Skinderskienė rekomenduoja visų pirma rinkti tik gerai pažįstamus grybus, o abejojant visuomet geriau nevalgyti, valgyti tik su saiku, kad ir kaip skanu būtų, o pajutus net menkiausius apsinuodijimo požymius nedelsiant kreiptis į medikus.

Po kelių mėnesių uogienėse lieka tik cukrus

Visai kitaip rekomenduojama elgtis su šviežiomis uogomis – šių vaistininkė sezono metu siūlo valgyti kuo daugiau, mat geresnio vitamino C šaltinio rasti nepavyks visus likusius metus.

„Dabar – pats tas metas rinktis žemuoges, avietes, mėlynes ir kitas miško uogas. Šiemet jos neišdžiūvusios, kaip pernai, o gardžios, sultingos ir itin maistingos. Todėl valgyti jas ne šiaip rekomenduotina, o, sakyčiau, būtina. Uogų pliusai organizmui yra didžiuliai – jos gerai ir akims, ir virškinimui, ir smegenų veiklai. Be to, uogų, skirtingai nuo grybų, persivalgyti ir dėl to patirti nepatogumų beveik neįmanoma“, – teigia pašnekovė.

Tiesa, rekomendacija valgyti kuo daugiau uogų galioja tik vasaros mėnesiais – bandymas išvirus užkonservuoti jas visiems likusiems metams ne tik neduos tokios pačios naudos, bet greičiausiai apskritai bus nesveikas maistinis pasirinkimas.

Vaistininkė pasakoja, jog iš žiemą valgomų uogienių tikėtis ko nors daugiau nei skonis nederėtų. Konservavimui naudojami cukrus, druska ar actas atima teigiamas uogų savybes ir vos po mėnesio uogienėje rasite tik apie 80 proc. vitaminų, kuriuos būtų turėjęs tas pats šviežių uogų kiekis. Su laiku šis skaičius vis mažėja, tad žiemos viduryje valgydami uogienę iš tiesų valgote tik cukrų.

„Anksčiau uogienės buvo gaminamos tokia proporcija: kilogramas uogų su kilogramu cukraus. Apie tokį metodą  negalima pasakyti nieko gero – gal produktas skanus, bet pridėjus tiek saldiklių skanu bus beveik bet kas. Cukraus konservuojant reiktų vartoti kuo mažiau ir rinktis kuo sveikesnį, actą galima pakeisti obuolių sultimis, taip bus bent šiek tiek sveikiau. Bet net ir tada produktas bus tiesiog skanus, o ne naudingas“, – pasakoja J. Skinderskienė.

Ar įmanoma uogas išsaugoti sveikam vartojimui rudens ar žiemos mėnesiams? Vaistininkė aiškina, kad teisingas atsakymas yra pats paprasčiausias – ilgiausiai uogos sveikos išsilaikys jas užšaldžius be jokių konservantų. Taip nereiktų tikėtis ištempti ilgus mėnesius, tačiau jei uogas norisi laikyti sveikai, J. Skinderskienė rekomenduoja susitaikyti, jog visus metus džiaugtis lietuviškos gamtos teikiamomis vasaros gėrybėmis tiesiog neįmanoma.

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

Scroll To Top