Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) pristatyta pasaulį nustebinusi inovacija – vien saulės energija varomas vienvietis orlaivis. Šiuo metu atliekami paskutiniai bandymai prieš jo kelionę aplink pasaulį ateinantį pavasarį. Pirmąkart aplink pasaulį bus skrendama vien tik saulės energija varomu orlaiviu.
„Solar Impulse“ projektą VGTU Antano Gustaičio aviacijos institute surengtame tarptautiniame seminare „Aeronautikos tyrimai ir studijos 2014“ pristatė vienas iš orlaivio kūrėjų – aviacijos inžinierius Hannes Ross. Po prototipo bandymų patobulintas lėktuvas „Solar Impulse 2“, kuriuo bus keliaujama aplink pasaulį, vidutiniškai skris vos 70 kilometrų per valandą greičiu 1 500–8 500 metrų aukštyje. Tokios sąlygos pasirinktos tam, kad lėktuvas naudotų kuo mažiau energijos pašaliniams reikalams ir taupytų ją skrydžiui.
Itin lengvo iš anglies pluošto pagaminto orlaivio sparnai siekia 72 metrus, o ant jų sumontuota daugiau nei 17 tūkstančių saulės elementų. Tikimasi, kad kelionė aplink pasaulį prasidės jau kitų metų kovą ir truks iki birželio.
„Mokslininkų idėjos tikrai gali pakeisti pasaulį. Tai puikiai įrodo vien saulės energija varomo orlaivio ruošimas kelionei aplink pasaulį. Lietuva taip pat neatsilieka nuo šios pasaulinės tendencijos – šiuo metu aviacijos specialistai bando alternatyvius energijos šaltinius kurdami bepiločius orlaivius“, – sakė VGTU mokslo prorektorius Antanas Čenys.
XI tarptautiniame seminare „Aeronautikos tyrimai ir studijos 2014“ pristatyta ir daugiau naujausių ir aktualiausių aviacijos srities idėjų: žvilgsniu valdomi aviacijos prietaisai ir mažieji lėktuvai, alternatyviųjų energijos šaltinių ir šiltųjų oro srovių naudojimas bepiločių orlaivių skrydžiuose, dirbtiniai palydovai. Seminare dalyvavo daugiau nei 60 mokslininkų ir doktorantūros bei magistrantūros studentų iš 14 pasaulio šalių. Jie dalijosi savo pastebėjimais ir tyrimais įvairiose – orlaivių projektavimo, aviacijos specialistų mokymo, mokslo ir verslo bendradarbiavimo, aviacijos saugos ir kt. – srityse.
Tarptautinį aviatorių seminarą kas dvejus metus organizuoja penki universitetai – VGTU, Rygos technikos universitetas, Tartu aviacijos kolegija, Brno technologijų universitetas ir Varšuvos technologijos universitetas.
Apie „Solar Impulse“ projektą
Projektas „Solar Impulse“ gimė Šveicarijoje pilotų Bertrando Piccardo ir Andrė Borschbergo galvose. Jų idėja – modernus orlaivis, tiek dieną, tiek naktį skrendantis varomas vien saulės energija, nenaudojantis nė lašo degalų ir neteršiantis aplinkos, – jau virto tikrove ir 2015 m. apskries pasaulį. Visus reikiamus mokslinius tyrimus rėmė projekto partneriai „Solvay“, „Omega“, „Schindler“, „ABB“, „Google“, „Altran“, „Bayern Material Science“, „Swiss Re Corporate Solutions“, „Swisscom“ ir kt. Orlaivį „Solar Impulse“ galima laikyti ne tik ekologiška transporto priemone, bet ir skraidančia laboratorija, kurioje bandomos naujovės, jau greitai galinčios tapti kasdienio gyvenimo dalimi.
Pirmasis orlaivio prototipas pasiekė aštuonis pasaulio rekordus ir buvo pirmasis saulės energija varomas lėktuvas, skridęs visą naktį. Jo konstrukcijos pagrindu projekto komanda iš anglies pluošto pagamino naują vienvietį orlaivį, sveriantį maždaug tiek, kiek automobilis – 2 300 kilogramų. Ant 72 metrus siekiančių sparnų (jie ilgesni net už „Boeing 747“ sparnus) sumontuota 17 tūkstančių saulės elementų, kurie energija aprūpina keturis variklius (kiekvienas jų turi 17,5 arklio galių). Per dieną saulės elementai įkrauna ličio baterijas, sveriančias po 633 kilogramus, – jos leidžia orlaiviui skristi ir tamsiu paros metu.
VGTU