Pradinis / KARJERA / Etiško elgesio viešuosiuose pirkimuose normos

Etiško elgesio viešuosiuose pirkimuose normos

Tiekėjai, kurie planuoja siūlyti savo kandidatūrą vykdytojams, dažniausiai daugiausia dėmesio skiria terminams, detaliems aprašams, žinoma, charakteristikų vertinimui bei kitoms smulkmenoms, kurios gali nulemti, jog dalyvavimas konkurse bus sėkmingas. Štai etiško elgesio normos dažniausiai pamirštamos. Bene todėl, kad jos nėra griežtai apibrėžtos, galiausiai, svarbiausia juk ne bendravimo tonas, o tai, kad būtų pateikiamas pats geriausias pasiūlymas.

Vis dėlto, laikantis tam tikrų etikos normų, tiek viena, tiek kita pusė gali būti ramesnė, kad pavyks atrasti kompromisą, kuris patenkins abi puses. Paties kompromiso paieškos labai dažnai remiasi į bendravimą, tad ir apie normas – šiame straipsnyje.

Dovanų įteikimo niuansai

Dovanos įteikimas reiškia, kad perduodamas tam tikras turtas yra neatlygintinas. Jis gali būti duodamas tiek juridiniam, tiek fiziniam asmeniui, galiausiai, dovanos įteikimas kai kuriais atvejais gali rodyti, kad tai yra padėka už tam tikras paslaugas. Tiesa, valstybiniame sektoriuje dovanų įteikimas yra gana jautri sfera, nes kartais padėka už tam tikrus darbus yra suprantama kaip netinkama. Ne veltui reikia daugiau dėmesio skirti būtent niuansams, kurie taikomi viešuosiuose pirkimuose, nes juos atliekant nėra laikomasi įprastos komercinės paslaugos teikimo politikos.

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija apibrėžia tam tikrus niuansus, kurie susiję su dovanojimo politika. Tiksliau viską detalizuoja Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, kuri taip pat teikia ir konsultacijas šiuo klausimu. Kokie svarbiausi dovanos įteikimo kriterijai yra taikomi?

  1. Draudžiamas dovanų įteikimas asmenims, kurie yra savivaldybių vadovai, politikai, pareigūnai bei kiti valstybės tarnautojai. Nėra taikoma jokių išlygų, tad dovanų įteikimas, pavyzdžiui, Komisijos nariui, kuris dirba savivaldybėje, – neteisėtas.
  2. Taip pat asmuo, kuris yra valstybės tarnautojas, negali priimti dovanų, kurios galėtų kelti abejonių dėl privataus ir viešojo konflikto. Jis detaliau apibrėžiamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 2 straipsnyje.
  3. Papildomai nurodoma, kad valstybės tarnautojas negali priimti dovanų nei iš fizinių, nei iš juridinių asmenų.

Atrodo gana aišku, kad viešuosiuose pirkimuose dovanų įteikimas yra griežtai draudžiamas, nes jis gali kelti abejonių dėl konkurso skaidrumo.

Tiesa, visi aptarti aspektai yra taikomi valstybės tarnautojams, tačiau vykdytojai, kurie rengia konkursus, nebūtinai visada yra valstybės tarnautojai. Tai gali kelti klausimą – ar dovanų įteikimas tokiems asmenims yra galimas? Vėlgi nubrėžiamos ribos, kurių reikia laikytis:

  • Siūloma laikytis vadinamosios nulinės politikos. Tai reiškia, kad nepriklausomai nuo to, ar pirkimuose dalyvaujantys asmenys yra valstybės tarnautojai, ar ne, geriau jiems jokių dovanų neteikti.

Tais atvejais, kai vykdytojui yra siūlomos dovanos, jis privalo jų atsisakyti ir paaiškinti, kad neturi teisės priimti dovanos.

  • Reti atvejai, tačiau vykdytojas gali gauti dovaną ir tiksliai apie tai nesužinodamas. Tokiais atvejais, ją gavus ir sužinojus, būtina ją kuo skubiau grąžinti.
  • Jeigu gaunama dovana, kurios grąžinti nėra galimybės, vykdytojas įsipareigoja, kad ji bus registruojama pirkimo vykdytojų dovanų registre, tai yra ši informacija bus vieša.

Atsakomybė – abiejose barikadų pusėse

Nors dažniausiai minima tiekėjo atsakomybė ir būtinybė jam įvertinti savo galimybes dar prieš teikiant paraišką, tačiau kiekvienas vykdytojas taip pat turi jaustis atsakingas tiekėjams. Juk bendradarbiavimas reikalingas tiek vienai, tiek kitai pusei, nes tik tokiu atveju pasiekiamas našus rezultatas, leidžiantis džiaugtis geriausios kokybės paslaugomis arba prekėmis, kurios leidžia uždirbti ir verslininkui. Šiuo atveju atsakomybė ypač turėtų būti jaučiama tuomet, kai reikalingas tam tikrų klausimų pateikimas. Dažniausiai terminai dėl klausimų pateikimo yra nurodomi sutartyse, tad tiek tiekėjai turi atsakingai teikti klausimus pagal terminus ir atsakingai juos suformavę, tiek vykdytojai turėtų kuo aiškiau atsakyti, nes tai gali padėti verslininkui apsispręsti dėl dalyvavimo konkurse. Svarbiausia – noras bendrauti ir bendradarbiauti, nes tai užtikrina našius rezultatus.

Sąžiningumas – kiekvieno atsakomybė

Žinoma, papildomai galima akcentuoti ir sąžiningumo svarbą, kuri taip pat turėtų būti analizuojama iš abiejų pozicijų. Tiekėjas turėtų atsakingai ir sąžiningai nurodyti svarbiausius aspektus, kurie susiję su paslaugos arba prekės teikimu. Vykdytojas negali remtis savo padėtimi, kad palenktų konkursą tam tikra linkme. Kuo abi pusės bus sąžiningesnės viena kitos atžvilgiu – tuo tinkamesnis kandidatas bus pasirenkamas, o tai leis džiaugtis skaidresniais pirkimais.

Konfidencialumo aspektai

Kalbant apie etikos normas viešuosiuose pirkimuose reikia paminėti ir konfidencialumą. Nors šiuo metu yra labai daug įstatymų bei nuostatų, pavyzdžių, kurie apibrėžia konfidencialumo sąvoką, tačiau dažniausiai tiekėjams vis dar kyla klausimas – kokius niuansus yra būtina atskleisti, o kokie gali būti saugomi. Dažniausiai tiekėjai stengiasi atskleisti kuo daugiau informacijos, tačiau remiantis tam tikrais akcentais dalis vis tiek turi būti viešinama, nes tai nėra komercinė paslaptis, kuriai ir yra skiriama daugiausia dėmesio.

Taigi, jeigu tiekėjas nėra tikras dėl konfidencialumo įstatymo ir kokia informacija privalo būti viešinama – geriausia tartis su Viešųjų pirkimų tarnyba, kurioje detaliai bus išanalizuotas atvejis ir pateikiamos rekomendacijos. Tokiu atveju ir viešinamos informacijos kiekiai bus pagal reglamentą.

Skaidrumo laikymasis

Kalbant apie skaidrumą daugiausia minimi vykdytojai, nes būtent jie renkasi nugalėtoją, tad jų tikslas, kad rengiamas konkursas būtų kuo skaidresnis. Pradedant nuo to, jog keliami reikalavimai turi būti objektyvūs, kad kiekvienas teikdamas kandidatūrą turėtų galimybę laimėti, taip pat tęsiant link to, kad vykdytojai privalo suteikti tiekėjams, tiksliau, kiekvienam iš teikiančių užklausas, tą informaciją, kuri jiems yra aktuali. Taigi, svarbus bendravimas ir kontakto palaikymas. Tam tikra prasme taip yra prisidedama prie skaidrumo ir didesnės tikimybės, kad laimėtojas bus geriausias ir kartu naudingiausias visuomenei.

Laiko planavimas

Kalbant apie viešuosius pirkimus vertas dėmesio ir laiko planavimo aspektas, kuris šiuo atveju daugiausia turėtų būti taikomas tiekėjams. Juk vykdytojai tik paruošia planą ir laukia, kol gavę pasiūlymus galės juos vertinti. Tiekėjai turėtų labai griežtai laikytis terminų, nes kitaip gali sumažinti savo galimybes laimėti. Pavyzdžiui, yra nustatyti laiko terminai – kada galima ne tik teikti paraišką, bet ir klausimus, kurie yra susiję su pirkimais. Laikydamiesi terminų ne tik gausite atsakymus, bet ir galėsite artimiau susipažinti ir su vykdytojais, surasti bendrą kalbą, galiausiai, džiaugtis pergale, kuri atveria galimybes plėsti savo verslo ribas ir siekti kuo daugiau.

Jeigu abi pusės bus sąžiningos – tokiu atveju bus galima pasiekti ir našių rezultatų, o šie džiugins ne tik vykdytojus ir tiekėjus, bet ir visuomenę, kuri tikisi skaidrių pirkimų, leidžiančių iš jų gauti kuo daugiau naudos.

Šaltinis: www.pirkimai365.lt – pirkimai ir kita informacija apie viešuosius konkursus

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Taip pat skaitykite:

Scroll To Top
%d bloggers like this: