Pradinis / Šeima ir sveikata / Kūno sudėties analizė atskleis blogos savijautos priežastis

Kūno sudėties analizė atskleis blogos savijautos priežastis

Skaičius, kurį matome užlipę ant svarstyklių, – dar ne viskas. Tai gali būti išvaizdos atspindys, bet savijautos priežastys glūdi giliau. Siekiant ne tik gražiai atrodyti, bet ir puikiai jaustis, reikia analizuoti ir stebėti savo kūną. Kūno sudėties analizė nepakeičiama ir būtina, norint suprasti įvairių maitinimosi formų, fizinių pratimų, ligų, augimo ir kitų aplinkos veiksnių poveikį žmogaus organizmui.

Sveikos gyvensenos specialistė, biomedicinos mokslų daktarė Sandrija Čapkauskienė paaiškina, kodėl kūno analizė šiandien tokia svarbi.

Svorį įvertina netinkamai

Analizatorius nustato ne tik žmogaus kūno svorį, bet ir asmeninius kiekvieno žmogaus rodiklius.  Juo galima išmatuoti žmogaus kūno riebalinę, raumeninę masę, vidinių (visceralinių) riebalų, baltymų, skysčių kiekį. Taip pat toks specialus analizatorius nustato kūno masės indeksą, bazinę medžiagų apykaitą ir asmens biologinį amžių.

Kyla klausimas, kam to reikia? Manote, kad užtenka nuolatos sekti savo kūno svorį ir žinoti kūno masės indeksą (KMI)? Be abejonės, svarbu žinoti šiuos rodiklius, tačiau, pamatę skaičius ant svarstyklių, dar neskubėkite džiaugtis arba nusiminti. Savo svorį tinkamai įvertinsite tik atlikę kūno sudėties analizę.

Kartais pagal KMI žmogus turėtų būti priskiriamas vienai ar kitai kategorijai, tačiau, atlikus kūno sudėties analizę, rezultatai pasikeičia. Kadangi kūno svorį sudaro keletas komponentų, tik atlikta kūno sudėties analizė parodo, iš ko tiksliai sudarytas kiekvieno kūnas.  

„Paimkime du asmenis: vienas, aktyviai sportuojantis ir besilaikantis sveikos gyvensenos principų, kitas – visiškai fiziškai neaktyvus, kuris maitinasi nesubalansuotai. Sakykime, kad abiejų asmenų kūno svoris ir KMI vienodi. Sportuojančio žmogaus kūne riebalų kiekis bus normalus, o fiziškai neaktyvaus – dvigubai daugiau riebalų, o raumenų mažiau.  Ir nors abu asmenis pagal KMI būtų galima priskirti nutukusiųjų kategorijai, pirmasis – sveikas ir nenutukęs, o antrojo svoris per didelis ir organizmas nusilpęs“, – pasakoja KTU sporto klubo „Activated“ vadovas ir treneris Karolis Urbanavičius.

Dabar žmonės linkę maitintis nesubalansuotai ir mažiau judėti, daugiau laiko praleisti sėdėdami. Ypač išauga kūno sudėties įvertinimo poreikis. Anot S. Čapkauskienės, dėl minėtų priežasčių sparčiai daugėja nutukimo ir kitų lėtinių ligų atvejų.

Sandrija Čapkauskienė

Kūno sudėties rodikliai 

Nors per didelis riebalų kiekis ir byloja apie nutukimą, verta paminėti, kad be jų organizmas negalėtų vykdyti visų funkcijų, tačiau jų kiekis negali viršyti normos.

„Bendroji riebalinė masė (total body fat) –  vienas pagrindinių organizmo komponentų, svarbus kaip energijos rezervas, nervų izoliatorius, atliekantis apsauginę, termoreguliacinę, net endokrininę funkcijas. Bendroji riebalinė masė gali skirtis priklausomai nuo amžiaus, lyties ir matavimo laiko. Mūsų organizme vyrauja dviejų tipų rezerviniai riebalai – tai paviršiniai ir vidiniai (visceraliniai) riebalai. Mokslininkai apskaičiavo, kad kiekvienam kilogramui paviršinių riebalų tenka 200 g vidinių“, – teigia S. Čapkauskienė.

Visceraliniai riebalai, kurie supa vidaus organus, pavojingi ne tik dėl antsvorio ir nutukimo. Dėl vidinių riebalų pertekliaus organizme žmogus gali skųsti padidėjusiu kraujospūdžiu, išaugusiu cholesterolio kiekiu kraujyje. Didelis šių riebalų kiekis organizme gali signalizuoti apie riziką susirgti cukriniu diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis. Vidinių riebalų kiekis gali būti padidėjęs ir žmogui, kurio svoris normalus, tačiau jis laikosi netinkamų mitybos ir sveikos gyvensenos taisyklių.

Mažinant svorį, labai svarbu, kad mažėtų riebalinio audinio, o ne raumeninio. Dažnai svarstyklėse matomu skaičiumi galima nusivilti, nes kūno svoris net ir po ilgo laiko išlieka panašus. Jeigu atlikus kūno sudėties analizę paaiškėja, kad keičiasi rodikliai, mažėja riebalinė masė, auga raumeninė – einate gera linkme.

„Didėjant raumeninei masei, aktyvuojama asmens bazinė medžiagų apykaita, padidėja galimybės išlaikyti norimą kūno svorį ar sumažinti esamą sveikatai nekenksmingais būdais. Aktyviai sportuojant, raumeninė masė didėja, tačiau didėja ir bendrasis kūno svoris. Todėl labai svarbu dažnai atlikti kūno kompozicijos matavimus, norint stebėti ir kontroliuoti treniruočių poveikį raumeninei masei. Nes per dideli krūviai, netinkama ar nepakankama mityba gali ir sumažinti raumeninę masę“, – pabrėžia S. Čapkauskienė.

Kūno analizatorius nustato ir vandens kiekį organizme. Vandens kiekis žmogaus organizme sudaro 55–65 proc. visos kūno masės.

„Pakankamas kūno vandens kiekis labai svarbus gerai savijautai, sportiniams rezultatams, kognityvinėms funkcijoms: atminčiai, mąstymo aiškumui, koncentracijai, optimaliems fiziologiniams bei biocheminiams procesams palaikyti. Vandens kiekis labai priklauso nuo lyties, ūgio, fizinio aktyvumo lygio, tačiau mitybos ekspertai pataria išgerti 6–8 stiklines vandens kiekvieną dieną“, – aiškina biomedicinos mokslų daktarė.

Kaip ir kada geriausia atlikti kūno sudėties analizę?

Kūno sudėties analizės tyrimas rekomenduojamas visiems, ypač tiems, kurie skundžiasi bloga savijauta, nori pakoreguoti sveikos gyvensenos ir mitybos įpročius ar pradeda sportuoti. Kūno sudėties analizatorius padeda siekti gerų rezultatų, patobulinti komponentus, pagerinti sveikatą ir išvaizdą.

„Kūno komponentų matavimas vyksta panaudojant silpną elektros srovės srautą ir fiksuotą dažnį. Šiuo metodu matavimai yra įmanomi, nes liesasis audinys, kurį sudaro vanduo ir elektrolitai, yra geras elektros laidininkas, o riebalinis audinys – labai prastas. Galima išmatuoti bendrą kūno svorį, raumeninę, riebalinę, kaulinę mases, bendrą vandens kiekį, visceralinius riebalus, bazinę medžiagų apykaitą, galimi segmentiniai raumeninės ir riebalinės masės matavimai“, – pasakoja sveikos gyvensenos specialistė S. Čapkauskienė.

Kūno sudėties analizės tyrimas gali būti atliekamas įvairaus amžiaus žmonėms. Siekiant kuo tikslesnių rezultatų, tyrimą geriausia atlikti prieš bet kokią fizinę veiklą. Svarbiausia, kad žmogus nebūtų suprakaitavęs ir jo organizme būtų dar nepakitęs normalus skysčių balansas, o raumenų skaidulos būtų neužsipildžiusios krauju ir maisto medžiagomis.  Jeigu ruošiatės sportuoti, lankytis pirtyje, kūno sudėties analizę atlikite prieš tai.

Kūno sudėties analizė atliekama basomis kojomis stovint ant svarstyklių aparato, sudaryto iš elektrodų, dėl tikslesnių rezultatų į rankas paimama speciali rankena su dar dviem elektrodais. Atliekant kūno sudėties analizę, rekomenduojama vilkėti plonus, lengvus drabužius.

KTU sporto klube „Activated“ vyko projektas, kurio metu daugiau nei 250 universiteto darbuotojų ir studentų kiekvieną mėnesį sekė savo kūno sudėties rodiklius, aktyviai sportavo ir stengėsi laikytis sveikos gyvensenos principų. Visi projekto dalyviai buvo kviečiami į konsultacijas su sporto klube dirbančiais treneriais, jiems buvo sudaromos sporto programos, atliekama kūno sudėties analizė.

„Pastebėjome, kad nuolatinis kūno pokyčių sekimas studentus ir darbuotojus paskatino nesustoti. Dauguma jų pradėjo sporto klubą lankyti reguliariai, o kiekvienas, nors ir nedidelis, pokytis tik didino motyvaciją siekti vis geresnių rezultatų. Tarp kai kurių studentų įsivyravo net ir „sveika“ konkurencija, jiems tai tarsi varžybos, kuriose lenktyniaujama dėl trokštamų rezultatų“, – projekto įspūdžiais dalijasi sporto klubo vadovas.

Komentarai

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai skelbiamas. Privalomi laukai žymimi *

*

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Taip pat skaitykite:

Scroll To Top
%d bloggers like this: