Close Menu
  • Pradinis
  • Naujienos
    • Emigrantai – Lietuvos dalis
    • Ne didmiesčių gyvenimas
    • Aktyvios bendruomenės – Lietuvos stiprybė
    • Lietuvos jaunimas
    • Kultūra
    • Baltiški papročiai šiuolaikiniame pasaulyje
    • Mokslas ir švietimas
    • Karjera
    • Aktualijos
    • Teisė
  • Žmonės
  • Lietuviai svetur
  • Nuomonė
  • Laisvalaikis
    • Kūrybos podiumas
    • Kelionės
    • Kūrybos kampelis
    • Grožis ir mada
    • Kinas, muzika, TV
    • Renginiai, pramogos
    • Knygos
    • Sportas
    • Lietuvos kampeliai
    • Patarimai
  • Namai
    • Šeima ir sveikata
    • Laikas Sau
    • Mūsų augintiniai
    • Augalų pasaulis
    • Receptai
    • Interjeras
Facebook Instagram
Facebook Instagram
Žurnalas Lietuvė
  • Pradinis
  • Naujienos
    • Emigrantai – Lietuvos dalis
    • Ne didmiesčių gyvenimas
    • Aktyvios bendruomenės – Lietuvos stiprybė
    • Lietuvos jaunimas
    • Kultūra
    • Baltiški papročiai šiuolaikiniame pasaulyje
    • Mokslas ir švietimas
    • Karjera
    • Aktualijos
    • Teisė
  • Žmonės
  • Lietuviai svetur
  • Nuomonė
  • Laisvalaikis
    • Kūrybos podiumas
    • Kelionės
    • Kūrybos kampelis
    • Grožis ir mada
    • Kinas, muzika, TV
    • Renginiai, pramogos
    • Knygos
    • Sportas
    • Lietuvos kampeliai
    • Patarimai
  • Namai
    • Šeima ir sveikata
    • Laikas Sau
    • Mūsų augintiniai
    • Augalų pasaulis
    • Receptai
    • Interjeras
Žurnalas
Žurnalas Lietuvė
Žurnalas
Šiuo metu esate:Pradžia»Lietuvos jaunimas»Jaučiatės blogai ir kalbatės su dirbtiniu intelektu?
Lietuvos jaunimas

Jaučiatės blogai ir kalbatės su dirbtiniu intelektu?

Komentarų: 03 Min Skaityti
Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr El. paštas Reddit
Dalintis
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest WhatsApp El. paštas

Remiantis Sentio universiteto šiemet atlikta apklausa JAV, net 49 procentai amerikiečių, susiduriančių su emociniais sunkumais, jau kreipiasi į dirbtinio intelekto (DI) pokalbių robotus, pavyzdžiui, „ChatGPT“ kaip į savotiškus terapeutus. 

Technologijos kaip pagalbininkas, bet ne pakaitalas

Atliktos apklausos JAV skaičiai įspūdingi – emocinės paramos iš DI ieško milijonai žmonių, apie 1,7 mln. pacientų. Dažniausiai DI pasirenkamas nerimui mažinti (73 procentai), ieškant asmeninių patarimų (63 procentai), bandant įveikti depresiją (60 procentų), geriau suprasti savo emocijas (58 procentai) ar mažinti vienišumo jausmą (35 procentai). Ši tendencija kelia klausimą – ar emocinę paramą galintis imituoti algoritmas iš tiesų gali pakeisti žmogų?

Anot nevyriausybinės organizacijos (NVO) „Jaunimo linija“ savanorės, medicinos psichologės Gabrielės Lubauskaitės, šiuolaikinės technologijos iš tiesų gali padėti palaikyti savireguliaciją ir psichologinę higieną. Jos skatina atidumą savo kūnui ir emocijoms, suteikia priminimus ir padeda kurti sveikus įpročius. Tačiau, kaip pabrėžia G. Lubauskaitė, technologijos turi savo ribas – DI gali pasiūlyti patarimą ar duoti kryptį, bet su juo negali sukurti santykio.

„Būtent santykis su kitu žmogumi suteikia saugumo, empatijos, bendrumo jausmą ir būtent tai veda į pokytį. Nors DI įrankiai gali pasiūlyti greitą atsakymą ar logišką paaiškinimą, jie negali atkurti žmogiško emocinio proceso. Kai žmogus nuolat ieško patvirtinimo iš pokalbių roboto, jis rizikuoja prarasti pasitikėjimą savo emociniu suvokimu. Tokia praktika gali atrodyti paguodžianti, tačiau ilgainiui ji silpnina gebėjimą savarankiškai tvarkytis su nerimu, neapibrėžtumu ar konfliktu“, – pastebi psichologė.

Santykio pakeisti neįmanoma

Terapinis procesas yra paremtas santykiu, o ne vien informacijos mainais. Terapeutas pastebi niuansus – balso toną, pauzes, kūno kalbą – ir geba juos reflektuoti. Dirbtinis intelektas, nepaisant pažangumo, šių gebėjimų neturi. Vis dėlto, kaip pastebi G. Lubauskaitė, net ir nuotolinė pagalba gali išlaikyti žmogiškumą. 

„Jaunimo linija“ taip pat derina technologijas ir gyvą pokalbį, teikdama emocinę paramą, kai jos reikia labiausiai. Nors bendraujama nuotoliniu būdu, nematant vienas kito veidų, kitoje pusėje visada yra tikras žmogus, kuris klausosi, girdi ir jam nuoširdžiai rūpi“, – sako nevyriausybinės įstaigos savanorė. Tai pavyzdys, kad technologijos gali palengvinti prieigą prie pagalbos, tačiau svarbiausia išlieka žmogiškas ryšys – ne algoritmas, o tikras klausymasis.

Ribų atpažinimo svarba

Technologiniai įrankiai gali būti vertingi, kol jie papildo, o ne pakeičia žmogų. Tačiau svarbu atpažinti momentą, kai jų nebeužtenka. Nors apie 39 procentai respondentų teigė, kad DI pokalbis buvo lygiavertis žmogaus terapijai, o apie 36 rpocentai net manė, kad DI veikė geriau nei žmogaus terapeuto konsultacija, šie vertinimai kelia pavojų – jie gali skatinti pervertinti DI galimybes ir nuvertinti žmogiško ryšio svarbą.

JAV atliktoje apklausoje dalyvavę asmenys atkreipė dėmesį, kad tokios frazės kaip „aš esu čia dėl tavęs“ dažnai skamba tuščiai, nes DI iš esmės neturi empatijos. Dėl to emocinis ryšys gali tapti iliuzinis. Be to, DI veiksmingesnis kalbant apie mažiau jautrias temas – pavyzdžiui, patarimus apie stresą ar santykius – tačiau jautresniais atvejais, pavyzdžiui, susidūrus su savižudybės mintimis, žmonės vis dar labiau pasikliauja žmogumi.

„Svarbu atpažinti akimirką, kai technologinių priemonių nebeužtenka: kai nerimas ar liūdesys stiprėja, kai sunkumai ima trukdyti kasdienybei, kai kyla minčių apie savižudybę. Užsitęsus sunkiai būsenai neužtenka tik programėlės ar dirbtinio intelekto patarimo – svarbu nelaukti ir kreiptis į žmogų: psichologą, artimąjį ar emocinės paramos linijos savanorį“, – pabrėžia G. Lubauskaitė.

Tokiais atvejais technologijos gali suteikti kryptį, bet tik žmogus gali suteikti tikrą paramą – įsiklausymą, supratimą ir ryšį.

„Technologijos gali atverti kelią, bet tik žmogus gali suteikti tai, ko labiausiai reikia – tikrą įsiklausymą ir ryšį. Jos gali būti kaip kelio ženklai, rodantys kryptį: primena, ką galime daryti – pailsėti, pakvėpuoti ar kreiptis pagalbos. Tačiau nors kryptis gali būti aiški, vienam eiti tuo keliu dažnai sunku, todėl ieškoti pagalbos yra svarbu“, – apibendrina G. Lubauskaitė.

FacebookTweetPin
Dalintis. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Reddit WhatsApp Telegram El. paštas
Ankstesnis straipsnisPABĖGIMAI Į ŠILUVĄ: absoliutus stebuklo tikrumas
Kitas straipsnis Kokią pagalbą regėjimui kompensuoja ligonių kasa?

Susiję straipsniai

Gruodžio astrologinis fonas

1 gruodžio, 2025

Patarimai, kurių elektromobilių vairuotojai privalo nepamiršti šaltuoju metų laiku

27 lapkričio, 2025

10 patarimų, kaip atsidurti „ChatGPT“ atsakymuose

25 lapkričio, 2025
Palikite komentarą Cancel Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

El. paštas

inekta@gmail.com

Pastaba
Mūsų Turinyje gali būti nuorodų į trečiųjų šalių turinį, trečiųjų šalių šaltinius, ar reklamos užsakovų turinį, už kurį mes neprisiimsime jokios atsakomybės. Nuoroda iš mūsų Turinio ar su Turiniu susijusių kitų Paslaugų į Trečiųjų šalių susietą turinį nereiškia, kad mes pritariame tokiam turiniui. Trečiųjų šalių tinklapiuose gali būti informacijos, su kuria mes nesutinkame, taip pat žalingos informacijos. Mes neteikiame jokių garantijų ar pareiškimų dėl Trečiųjų šalių susieto turinio. Už visą informaciją, kurią galite pasiekti per nuorodas į kitus tinklapius, atsako tik tie, kas pateikė tą turinį, ir jūs naršote ar naudojatės tokiu turiniu išimtinai savo rizika.
© 2025 Žurnalas Lietuvė.
  • Apie mus
  • Reklama
  • Kontaktai

Įveskite aukščiau ir paspauskite Enter, kad ieškotumėte. Norėdami atšaukti, paspauskite Esc.