Ar kada domėjotės, kaip atrodote internete, – naršėte apie save? Ar galvojote, kokį įvaizdį norite kurti socialiniuose tinkluose? Rinkodaros specialistės Guodos Sakalauskienės nuomone, tai turėtų būti svarbu kiekvienam iš mūsų. Juk pirmoji žmonių – ar tai būtų būsimi darbdaviai, kolegos, ar partneriai – pažintis su mumis neretai įvyksta virtualiojoje erdvėje. Šįkart su Guoda kalbėjome apie tai, kokią įtaką asmeninis prekės ženklas gali turėti verslui.

Guoda, trumpai pristatykite savo profesinę patirtį, domėjimosi kryptis.
Rinkodaros srityje esu jau dešimtmetį, ir man sekasi dirbti su kuriančiais ar taikančiais naujoves, charizmatiškais žmonėmis, savo srities lyderiais. Mano karjerai besisukant finansinių paslaugų („fintech“) industrijoje, gerai jaučiu, kokie nauji vėjai pradeda pūsti rinkodaroje. Pastaraisiais metais pradėjau tyrinėti asmeninio prekės ženklo įtaką ir naudą pačiam žmogui, ieškoti sąveikos su verslu. Ir išties apie tai kalbėti, diskutuoti su verslininkais, studentais, vadovų komandomis labai įdomu. Bet žaviausia, kai matai aiškius kryptingo, nuoseklaus darbo su savo asmeniniu prekės ženklu rezultatus.
Kuo asmeninis prekės ženklas svarbus verslui ir kiekvienam mūsų?
Asmeninio prekės ženklo kūrimas, arba asmeninė ženklodara, yra labai įdomus reiškinys, apie kurį vis dažniau kalbama verslo portaluose, tinklaraščiuose, verslo nuomonės formuotojų įrašuose. Asmeninis prekės ženklas – tai procesas, kurį mes nuolat, kiekvieną dieną kuriame kitiems. Fizinėje erdvėje mes jau turime deramo elgesio įgūdžių, o internetinėje erdvėje šie įgūdžiai dar tik formuojasi. Mes patys vis dažniau pažintį su būsimu pašnekovu pradedame internete ir dažniausiai pirmąjį įspūdį susiformuojame iš to, ką randame „Google“ paieškos rezultatuose. Turime sau užduoti klausimą, ar ten esanti informacija apie mus yra būtent tokia, kokią norime pateikti apie save ir apie savo verslą. Jei asmeninį prekės ženklą vystome tikslingai, nuosekliai, kartu stipriname ir savo verslą: didiname prekės ženklo žinomumą, atrandame talentų, įgyjame kokybiškesnių ryšių, pamatome naujų verslo galimybių, tampame nuomonės formuotojais ir t. t.
Kaip susikurti asmeninį prekės ženklą?
Asmeninio prekės ženklo kurti nereikia, mes jį turime. Kiekvienas esame asmeninis prekės ženklas su savo išvaizda, apranga, talentais, įgūdžiais, elgsena ir stiprybėmis. Klausimas tik tas, ar dirbame su savo asmeniniu prekės ženklu tikslingai, ar gauname didžiausią galimą naudą. Ar pažįstame save, ar esame atradę savo stiprybes, pranašumus, unikalumą. Įsivardijimas, kas man sekasi, ką labiausiai mėgstu daryti, kas mane įkvepia, gali padėti atskleisti asmeninio prekės ženklo unikalumą.
Tikslingai vystyti asmeninį prekės ženklą galime tik išsikėlę ilgalaikius tikslus. Kai žinai, ko sieki, supranti, ką turi padaryti šiandien arba ko nedaryti. Nuo to priklauso ir tai, kur, kaip save pristatysi, kokiuose kanaluose pasirinksi būti. Rekomenduojama pasirinkti tris būdus ir kryptingai, nuosekliai dirbti. Pavyzdžiui, tai gali būti socialinė medija, tinklaraštis ir renginiai arba socialinė medija, asociacijos ir viešas kalbėjimas. Svarbiausia, kad būtumėte lengvai randamas ir žinomas.

Pagal kokius kriterijus nuspręsti, kokį asmeninį įvaizdį vystyti?
Svarbu, kad įvaizdis, kurį mes norime susikurti, dirbtų mūsų tikslams, išryškintų mūsų ekspertinę sritį ir būtų autentiškas, tikras. Buvimas tikru, autentišku virtualiame gyvenime duoda naudos, nes tai yra vienintelis kelias, kurio nukopijuoti ar klastoti kitiems nėra jokių galimybių. Lietuvių rašytojas Ričardas Gavelis yra pasakęs: „Būti savimi anaiptol nėra paprasta, tam reikalingas didis talentas.“ Svarbu suprasti, jog ateityje ryškiau spindės tie žmonės, kurie sugebės suderinti savo identitetą „online“ ir „offline“ taip, kad aplinkiniams nekils klausimo, kur esame tikri – socialinėje medijoje ar čia, konferencijoje. Todėl net ir nuotraukų dailinimo ribos tampa reikšmingos.
Ar remiantis tuo, ką žmonės labiausiai seka, kuo domisi socialiniuose tinkluose, galima išskirti savybes, tam tikras įvaizdžio dalis, kurios ypač imponuoja lietuvių auditorijai?
Geriausiai į šį klausimą tikriausiai atsakytų psichologai, bet, manau, tai labai individualu. Gal jau nueina dirbtinis „wow“ gyvenimo efektas, šiandien labiau ieškome tikrų, įdomių, drąsių, įkvepiančių asmenybių, poelgių, nestandartinio mąstymo, kuris šiek tiek supurto, priverčia stabtelėti. Be to, tai priklauso ir nuo socialinio tinklo specifikos, tavo paties susikurto srauto kokybės. Pavyzdžiui, socialiniame tinkle „LinkedIn“ aš seku įdomių perskaitytų knygų autorius, „TED“ pranešėjus, savo srities guru, verslo nuomonės formuotojus.
Kokių žinių trūksta lietuviams verslininkams? Kokių galimybių mes dar neišnaudojame?
Keista, bet mes, dirbdami versle, vis dar klausiame, ar tikrai turime būti internete. Akivaizdu, kad šiandien nebeturime pasirinkimo. Tai yra kasdienybė. Klausimas tik ar tai, ką ten darome, yra efektyvu mūsų verslui.
Socialinė medija suteikė galimybę, o gal net savotiškai privertė mus prisistatyti viešai. Kaip rodo tyrimai, 82 procentai žmonių labiau pasitiki įmone, kurios vadovai yra aktyvūs socialiniuose tinkluose. Klientai priima sprendimus pirkti produktą ar naudotis paslauga žinodami, kokia komanda, koks kūrėjas stovi už prekės ženklo. Net faktas, kad 24 kartus dažniau žinutėmis dalijamasi iš darbuotojų profilių nei prekės ženklų paskyrų rodo, kad žmogiškieji faktoriai turi nemažai galios. Kai kurie vadovai ar akcininkai turi daug daugiau sekėjų socialiniuose tinkluose nei jų valdomų bendrovių prekės ženklai. Vieną ryškiausių verslo atstovų E. Muską „Twitter’io“ paskyroje seka 26,4 milijono žmonių, o „Tesla“ tame pačiame tinkle tegali pasigirti vos 3,7 milijono gerbėjų. Tokių pavyzdžių yra ne vienas.
Arba, pavyzdžiui, įsivaizduokime, kad būsimasis partneris iš užsienio valstybės ieško informacijos apie jus „Google’e“. Vienas iš pirmųjų paieškos rezultatų – jūsų socialinio tinklo „LinkedIn“ profilis. Ir kaip gaila, jei šis nedirba jums, pavyzdžiui, yra be nuotraukos – tai suponuoja, kad jūsų profilis yra netikras. Kyla klausimas, ar jūs pats esate tikras.
Internetinė persona yra viena silpnesnių vietų, kuriai nuolat reikėtų skirti dėmesio, nes šiandien mes gyvename ir internete.
Kokie nauji rinkodaros vėjai atpučia į Lietuvą?
Dirbdami vis daugiau dėmesio skiriame duomenų analizei ir jais vadovaudamiesi priimame sprendimus. Labai aiškiai galime pasitikrinti, kas veikia ir kas neveikia. Atėjusi asmeninio prekės ženklo banga iškėlė nuomonės formuotojus, atkreipė dėmesį į vadovo ar vadovų komandos žmogiškąją prigimtį. Atsirado daugiau socialinės iniciatyvos ir prasmės rinkodaroje. Vis dažniau rinkodara tampa centrine arba strategine verslo ašimi.
Ką dar patartumėte ketinantiems kurti savo verslą ar norintiems sėkmingai vystyti jau turimą?
Išsikelti „SMART“ tikslus ir juos užsirašyti. Matuoti kiekvieną žingsnį, kiekvieną mažiausią pokytį, kad suprastumėte vartotojų elgseną, atrastumėte sąsajas, efektyviai dirbtumėte. Analizuoti ne tik nesėkmes, bet ir sėkmes, kad galėtumėte pakartoti tam tikrą kelią arba ieškoti naujų. Apsibrėžti besikartojančius procesus ir juos nugludinti iki didžiausio efektyvumo. Dirbti su stipresniais už save žmonėmis, talentais, nes jie kuria šiandieniam, o gal ir rytojaus vartotojui.
Inga Nanartonytė