Telefono ekrane įsižiebia pažįstamas numeris, bet pakėlus ragelį kalba visai kitas žmogus? Deja, tai – ne techninė klaida, o gudrus sukčiavimo būdas. Suklastoję telefono numerį, aferistai taip bando iš lietuvių išvilioti jautrius duomenis. Nors „Telia“ per 2024 m. užkirto kelią net 7,8 mln. tokių atakų, nusikaltėlių entuziazmas toliau bandyti šią schemą nemažėja.
„Savo tinkle įdiegę suklastotų numerių (angl. Caller ID spoofing) filtrus tikėjomės, jog telefoniniai sukčiai nuleis rankas ir savo energiją nukreips kitur. Bet tokių atakų mastas ir toliau išlieka milžiniškas. Nepaisant to, kad didžioji dalis bandymų mūsų klientų net nepasiekia, visada reikia turėti omenyje, kad telefonas apie skambinantįjį šiais laikais gali „pameluoti“. Todėl jokiais atvejais telefonu nereikėtų pateikinėti nei asmeninių duomenų, nei finansinės informacijos“, – perspėja „Telia“ tinklo architektas Tomas Grinevičius.
Išnaudoja teisėtą funkciją
Pasak T. Grinevičiaus, galimybės modifikuoti skambinančiojo telefono numerio laukelį egzistuoja seniai. Rodomo numerio keitimas reikalingas, kad žmonių neišgąsdintų iš užsienio skambinantys įmonių klientų aptarnavimo specialistai, ar tiesiog tam, kad klientams visada būtų rodomas bendras organizacijos telefono numeris, net skambinant skirtingiems jos darbuotojams.
Vis dėlto patogioje ir teisėtiems tikslams skirtoje funkcijoje potencialą netrukus įžvelgė sukčiai. Jie suprato, kad, aukai skambinant iš užsienio, galima prisidengti norimos šalies numeriu ir apsimesti pasitikėjimo vertu pašnekovu. Tas jiems atriša rankas atakas vykdyti iš mūsų teisėsaugai sunkiai pasiekiamų Afrikos ar Azijos valstybių, kartu užmigdant niekuo dėto žmogaus budrumą.
„Pavyzdžiui, vieną dieną suskambęs telefonas gali rodyti, jog mums skambina mūsų bankas. Atsiliepus malonus balsas paprašys save identifikuoti arba pateikti savo el. bankininkystės prisijungimo duomenis. Panašus scenarijus gali būti panaudotas prisidengiant policijos, operatoriaus ar net Valstybinės mokesčių inspekcijos vardu. O blogiausia, kad net internete patikrinus telefono ekrane rodomą numerį jis dažnai iš tiesų sutaps su sukčiaus minimos įmonės ar įstaigos“, – teigia specialistas.
Tokiu būdu apsisaugoma nuo bereikalingų aukos įtarimų ir laimima laiko, nes žmogus ilgai nenutuokia, kas jam skambino iš tiesų. Nukentėjusysis apie patekimą į bėdą neretai susivokia tik tada, kai nuo jo banko sąskaitos ar kredito kortelės nurašomi pinigai arba bandoma pasinaudoti pavogtais jo duomenimis.
Be filtrų telefonai netiltų
Ne vienus metus Lietuvos gyventojai kentėjo nuo sukčių, klastojančių telefono numerius, tačiau ši problema šalyje pradėta spręsti dar 2023 m., kai „Telia“ pirmoji savo tinkle įdiegė automatizuotą suklastotų numerių filtravimą. Jau pačią pirmą dieną dešimtį tūkstančių apgavikiškų skambučių užblokavusi sistema leido lietuviams lengviau atsikvėpti, nes aferistų skambinimas adresato taip ir nepasiekdavo.
„Skambinimo iš suklastotų numerių mastas išlieka milžiniškas – pernai kas dešimtas skambutis mūsų tinkle buvo būtent tokio tipo ataka. Tai reiškia, kad neturint specialių filtrų progą pasikalbėti su sukčiumi turbūt būtų turėjęs kiekvienas mūsų klientas, greičiausiai – ne po vieną kartą. Tačiau, net ir veikiant šioms apsaugoms, nusikaltėliai nenuleidžia rankų – pirmus tris 2024 m. ketvirčius fiksuotas beveik vienodas, šešių nulių ribą siekiantis apgavikiškų skambučių skaičius“, – konstatuoja „Telia“ atstovas.
Kita vertus, numerių klastojimą įvaldę aferistai nesitraukia be priežasties. Jie puikiai supranta, kad kiekvienas operatorius veiksmingiausiai gali užblokuoti tik tuos apgaulingus skambučius, kurie prisidengia jo tinkle registruotais numeriais, tačiau jei bandoma skambinti imituojant kito operatoriaus numerį, skambutis vis tiek gali pasiekti auką. Siekiant išvengti filtrų, bandomos ir naujos strategijos – pavyzdžiui, imituoti lietuvišką primenantį švedišką telefono numerį, tokį kaip +46 8600 00 000 arba +46 0600 00 000 ar pan.
Ne ką mažiau sukčius domina suklastotų numerių panaudojimas kituose kanaluose – SMS žinutėse, susirašinėjimo ir pokalbių programėlėse, tokiose kaip „Facebook messenger“, „Whasapp“, „Viber“, „iMessage“, „FaceTime“ ir daugelyje kitų. Todėl, apribojus vieno sukčiavimo būdo naudojimą, sukčiai nedelsdami pradeda naudoti kitą ir sparčiai prisitaiko sukurdami naują sukčiavimo schemą.
„Telia“ kartu su kitais operatoriais, Ryšių reguliavimo tarnyba ir teisėsaugos institucijomis nuolatos bendradarbiauja ir siekia tobulinti priemones, leidžiančias apsaugoti vartotojus nuo sukčių. Sulaukusi RRT patobulintos teisinės bazės, „Telia“ tikisi dar šiemet įdiegti patobulintą skambučių filtravimą, kuris turėtų reikšmingai sumažinti skambučių suklastotais lietuviškais numeriais, pasiekiančių Lietuvos vartotojus, skaičių.
Veiksmingiausia apsauga – budrumas
Bet kuriuo atveju, jokia sistema nėra efektyvi visu 100 proc., todėl „Telia“ tinklo architektas T. Grinevičius vartotojams pateikia keletą paprastų patarimų, kurie gali padėti apsisaugoti nuo daugiau nei 99 proc. bandymų apgauti:
- Neperskambinti, jei numeris yra nepažįstamas ir nelaukiate skambučio.
- Niekada nespausti jokių SMS ir kitomis priemonėmis gautų nuorodų, jei nepažįstate siuntėjo.
- Jei jau paspaudžiate nuorodą, reikia stebėti naršyklės saugumo pranešimus ir jokiu būdu nevesti jokių banko prisijungimo duomenų ar bankinės kortelės numerių, vengti bet kokių tiesioginių ar netiesioginių mokėjimų.
- Jei siuntėjas yra pažįstamas ir būtinai reikia atlikti mokėjimą ar autorizaciją, uždarykite puslapį ir iš naujo eikite į prašytojo savitarną tiesiai iš oficialaus puslapio. Jei žinutė tikra, siuntėjo savitarnoje galėsite tą patį veiksmą atlikti saugiai.
- Jei atsiliepę sukčiui siūlo atgauti pinigus, autorizuotis, gauti siuntą ar tiesiog uždirbti – niekada nemokėkite už jokias paslaugas ir kartokite, kad uždarbiai jūsų nedomina, vienašališkai nutraukite pokalbį.
- Niekada nesidalinkite ir nepažįstamose svetainėse neveskite mokėjimo kortelės duomenų – kaip svetimiems žmonėms nepatikėtumėte savo namų raktų.
- Jei kyla abejonių dėl kokių nors paslaugų tiekimo, nutraukite pokalbį ir kreipkitės į paslaugos teikėją tiesiai iš oficialaus puslapio ar jums įprastais kontaktais inicijuodami naują skambutį ar paklausimą patys.