Jau tapo įprasta apsipirkinėjant internetu pirmiausia įvertinti, ką apie pasirinktą prekę mano ją jau įsigiję pirkėjai. Taip pat remiamės kitų internete išsakyta nuomone rinkdamiesi restoranus, viešbučius, grožio salonus, net gydytojus ir daug kitų paslaugų. Tačiau ar tikrai galime būti tikri, kad atsiliepimai, kuriais vadovaujamės, yra autentiški? Pasak specialisto, atsiliepimų skiltyse neretai yra ir daug netikrų įvertinimų, kuriuos išduoda keli požymiai.
„Visiškai normalu prieš perkant prekę ar paslaugą pirmiausia ieškoti, kiek „žvaigždučių“ jai suteikė kiti vartotojai. Vis dėlto interneto svetainės „Fakespot“, kurioje analizuojamos internetinių produktų apžvalgos, atlikto tyrimo metu nustatyta, kad net 42 proc. „Amazon“ atsiliepimų nėra tikri. Maždaug aštuoni iš dešimties vartotojų mano, kad per pastaruosius metus galėjo perskaityti netikrą atsiliepimą ir tiek pat vartotojų teigia, kad nėra tikri, ar žino, kaip atpažinti netikrus įvertinimus internete. Suklastoti atsiliepimai klaidina vartotojus, tačiau yra būdų, kaip juos atpažinti“, – sako Donatas Drakickas, „Tele2“ produkto vadovas.
Anot jo, žinoti, kaip suprasti, ar internetinės apžvalgos yra suklastotos, svarbu, nes tiek teigiami, tiek neigiami atsiliepimai daro didžiulę įtaką klientų sprendimams pirkti. Kai kurie verslai gali suklastotus įvertinimus naudoti siekdami didesnių pardavimų, o kiti gali jais pasinaudoti siekdami pakenkti konkurentams. D. Drakickas dalijasi požymiais, kurie gali išduoti netikrus įvertinimus internete.
Patikrinkite datą. Įmonės, investuojančios į netikrus įvertinimus, paprastai juos suplanuoja taip, kad atitiktų produkto išleidimo datą. Staigus apžvalgų antplūdis padeda iškelti prekės ženklo vardą interneto paieškoje. Kartais pasitaiko ir tokių atvejų, kad netikros apžvalgos atsiranda anksčiau, nei pati prekė ar paslauga pasirodo rinkoje, – tai taip pat signalizuoja apie suklastotą apžvalgą. Įtartina turėtų būti ir tai, jei per trumpą laiką atsiranda daug įvertinimų, nes netikri atsiliepimai paprastai skelbiami masiškai vienu metu.
Patikrinkite profilį. Dauguma netikrus atsiliepimus parduodančių bendrovių naudoja tūkstančius paskyrų iš bevardžių įmonių. Nors neįmanoma nustatyti, kuri įmonė yra atsakinga už atsiliepimą, užuominų galite rasti įvertinusio asmens profilyje. Netikriems įvertinimams dažnai naudojami bendriniai vardai, o kai kuriais atvejais rodomas vardas gali būti tik atsitiktinė raidžių ir skaičių eilutė. Galiausiai, netikri vertintojai labai retai turi profilio nuotraukas, nes tą pačią nuotrauką galima naudoti tik vieną kartą.
Pasidomėkite kitomis jų apžvalgomis. Tokie apžvalgininkai paprastai kartoja tas pačias frazes. Jei pastebite kokių nors pasikartojančių frazių panašumų kalbant apie skirtingas prekes ar paslaugas, tikėtina, kad įvertinimas yra suklastotas. Jei kone kiekviena profilio parašyta apžvalga yra penkių žvaigždučių įvertinimas, beveik neabejotina, kad tai netikra paskyra.
Patikrinkite rašybą ir gramatiką. Netikri atsiliepimai dažnai pasižymi gramatinėmis ir rašybos klaidomis. Taip yra todėl, kad jas dažnai rašo žmonės iš trečiųjų šalių, kurie naudojasi netinkamomis vertimo programomis arba dirbtinio intelekto robotai. Svarbu įsitikinti, kad apžvalga skamba taip, tarsi ją parašė tikras asmuo.
Įtariai žiūrėkit į vien pozityvius ar vien negatyvius atsiliepimus. Dažniausiai nėra taip, kad žmonės kategoriškai nemėgtų kažkokio produkto ar paslaugos, – jie sugeba įžvelgti tiek pliusų, tiek minusų. Tačiau netikri apžvalgininkai savo įvertinimuose visada pateikia vien gerus arba vien blogus argumentus. Jei peržvelgę ankstesnius apžvalgininko atsiliepimus matote, kad viskas yra arba mėgstama, arba nekenčiama, juo pasitikėti nereikėtų.
Pastebėkite vienodas frazes skirtingose apžvalgose. Pavyzdžiui, jei pastebite, kad atsiliepimus palieka skirtingi žmonės, bet juose visuose vartojama frazė „Oho, šis produktas pakeitė mano gyvenimą!“, jie gali būti netikri.
Atkreipkite dėmesį į detales. Kornelio universitete atliktas tyrimas parodė, kad netikruose įvertinimuose dažniau pasitaiko nesusijusių asmenų, vietų ir įvykių aprašymų. Pavyzdžiui, suklastotoje viešbučio apžvalgoje gali būti rašoma apie „ypatingas atostogas jubiliejaus proga“. Tikri žmonės taip pat gali paminėti šiuos dalykus, tačiau jie taip pat linkę daugiau dėmesio skirti konkretiems dalykams, pavyzdžiui, registracijos procesams, kainai ar maistui.
Pasak D. Drakicko, netikri įvertinimai kartais gali išduoti ir netikras internetines parduotuves, kuriose yra didesnė rizika paspausti kenkėjiškas nuorodas. Anot eksperto, nuo daugelio kibernetinių grėsmių internete apsisaugoti gali padėti specialūs interneto apsaugos produktai. Pavyzdžiui, „Tele2“ tinklo lygmeniu įdiegta apsauga automatiškai aptinka kenkėjiškus puslapius ir akimirksniu užblokuoja prieigą prie jų. Apie bandymus įsilaužti klientai yra informuojami SMS žinute ar el. laiškais.