Pradinis / Mokslas ir švietimas / Patarimai, kaip susikaupti ir blaškytis mažiau

Patarimai, kaip susikaupti ir blaškytis mažiau

Reikia išmokti daug naujos medžiagos, atlikti namų darbų užduotis ir įgyvendinti kelis skirtingus ilgiau trunkančius projektus? Kitaip sakant, darbų užtektų visai savaitei. Nors darbų daug, prisėdę prie užduočių, nevalingai atsiduriate socialiniuose tinkluose arba griebiate vieną, kitą, trečią ir nė vienos užduoties neatliekate tinkamai? Jei taip, vadinasi, negalite susikaupti.

„Mokėjimas susikaupti ilgam – vienas iš labai svarbių gebėjimų, reikalingų tikslui pasiekti. Ir nors iš prigimties žmonės turi tam skirtingą polinkį, išvystyti ir pagerinti šią savybę visuomet įmanoma. Pandeminiu laikotarpiu, gyvenimui didžiąja dalimi persikėlus į skaitmeninę erdvę, kurioje trukdžių susikaupti apstu, šis gebėjimas tapo kaip niekada aktualus“, – sako „Samsung“ konkurso ir programos „Solve for Tomorrow“ vadovė Baltijos šalyse Eglė Tamelytė ir dalijasi naudingais patarimais, kaip sukoncentruoti dėmesį.

Pašalinkite trukdžius

Retas gali sėkmingai susikaupti triukšme ir chaose, todėl, prieš sėsdami prie užduočių, pasirūpinkite, kad jums kuo mažiau trukdytų aplinkiniai dirgikliai. Išjunkite telefono garsą bei kompiuterio pranešimų funkciją. Visus prietaisus, kurie nesusiję su darbu (telefonus, planšetes, žaidimų kompiuterius), palikite kitame kambaryje arba paslėpkite, kad nematytumėte. Užsidarykite duris, jei gatvė triukšminga – ir langus. Pasidėkite ant stalo visas reikalingas darbui priemones, kad proceso metu netektų jų ieškoti.

Blokuokite socialinius tinklus

Jei pagaunate save, kad trūks plyš norite bent trumpam užmesti akį į socialinius tinklus, naudokite laikinai juos blokuojančias programėles. Pavyzdžiui, „Freedom“, „AppBlock“, „FocusMe“ ir „Focus“. Nauda bus dviguba: ir susikaupsite geriau, ir kovosite su įpročiu nuolat tikrinti, kas ką parašė ar kokią nuotrauką įdėjo.

Planuokite

Senas geras darbų susirašymas ant popieriaus, dar nenuvylė nė vieno. Nepagailėkite laiko susidėlioti darbo planą papunkčiui ir kaip įmanoma tiksliau jo laikykitės. Suplanuokite tiek, kiek galima normaliu tempu padaryti. Pirmiausia, įsirašykite į planą vidutinio sunkumo jums įdomią užduotį, antru numeriu – pačią sunkiausią ir neįdomiausią, trečiu – lengviausią ir greičiausiai atliekamą. Toks eiliškumas labai motyvuoja – įdomi užduotis leidžia lengvai susikaupti. Darbą atlikus, apima džiaugsmas ir pasitikėjimas savimi, todėl galima griebti sunkią užduotį. O paskui – atsipalaiduoti su lengva.

Skaidykite ir smulkinkite

Sutikite, kad užrašas „Įgyvendinti fizikos projektą“ skamba baugiai. Todėl suskaidykite jį į kaip įmanoma daugiau žingsnių. Pvz., nubraižyti lentelę, surasti vizualinę informaciją, atlikti skaičiavimus, juos patikslinti, surašyti rezultatus. Kai žiūrite į kiekvieną punktą atskirai – nebeatrodo baisu. Galvokite tik apie vieną mažą darbą.

Naudokite metodikas

Kai jau viskas parengta ir suplanuota, belieka tik sėsti ir dirbti. Pabandykite nusistatyti žadintuvą 25 minutėms ir visą laiką iki signalo dirbkite susikoncentravę į užduotį. Suskambus žadintuvui, padarykite 5 min. pertraukėlę ir vėl nustatykite 25 min. darbui. Po ketvirto nustatymo padarykite ilgesnę – 20–30 min. – pertrauką. Šis metodas vadinasi „Pomodoro“, jis padeda tiek susikaupti, tiek nepervarginti savo smegenų prieš laiką.

Valgykite ir gerkite

Nepamirškite, kad maistas ir skysčiai tiek koncentruoja dėmesį, tiek jį blaško. Visada dirbkite sotūs, bet nepersivalgę. Per daug maisto skatina mieguistumą, nepadeda koncentruotis. Jei turite atlikti daug protinio darbo, stenkitės valgyti smegenis „maitinančių“ produktų. Pavyzdžiui, riebios žuvies, graikinių riešutų, brokolių, špinatų, uogų. Gerkite daug vandens. Kad nepamirštumėte ir nereikėtų blaškytis, pasistatykite ant darbo stalo gertuvę.

Jei geriate kavą su kofeinu arba arbatą, būkite atsargūs. Maži kiekiai šių gėrimų gali padėti susikaupti, tačiau jų padauginus iškart ištinka priešingas efektas – mintys šokinės, susikaupti bus tik sunkiau.

Miegokite

Daugelis mėgsta dirbti ir mokytis iki vėlumos, nors visi žino, kad tai nėra gerai. Gal patys ir nepastebite, tačiau jūsų gebėjimas susikaupti laikrodžiui artėjant vidurnakčio link ima sparčiai blėsti. Tai, ką dieną padarytumėt per pusvalandį, naktį darysite valandą. Geriausia namų darbus ir kitas užduotis atlikti iki 9 vakaro. Jei nespėjate, pabandykite ryte atsikelti valanda anksčiau ir pabaigti. Ne visiems tai pavyksta, bet jei jūs iš tų, kurie keliasi nesunkiai, pasinaudokite tuo.

Medituokite

Meditacija, savivokos pratimai, joga – tai ne tik madinga, tai padeda išmokti susikaupti, suvokti save čia ir dabar. Jei išmoksite tai, bus daug lengviau nenuklysti į socialinius tinklus viduryje matematikos užduoties. O jei jūsų dėmesys ir ims silpti – greitai tai pajusite ir galėsite nesunkiai sugrįžti į susikaupimo būseną. Jei esate pramokę taisyklingai medituoti, galite tai daryti prieš darbą arba per pertraukas. Jei nemokate, galite per darbų pertraukėlę tiesiog pasėdėti užsimerkę arba ramiai pažiūrėti pro langą.

Jei nepavyksta produktyviai pasinaudoti patarimais iš karto, nepulkite į paniką. Išmokti sukaupti ir ilgai išlaikyti dėmesį reikia šiek tiek laiko, pastangų ir atkaklumo. Tačiau, jei laikysitės daugumos išvardytų taisyklių, per kelis mėnesius tikrai pastebėsite pagerėjimą.

Nuo 2014 m. socialinės atsakomybės projektus Lietuvoje įgyvendinanti tarptautinė technologijų bendrovė „Samsung“ šiemet pakvietė moksleivius dalyvauti konkurse „Solve for Tomorrow“, kuriame ieškoma atsakymo, kaip atkurti pusiausvyrą tarp gyvenimo skaitmeninėje erdvėje ir realybėje. Pirmajame konkurso etape savo idėjas pateikė net 105 komandos iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos. Trijų geriausių idėjų, kurias komandos tobulins ir pristatys po konsultacijų su patyrusiais mentoriais, autoriams atiteks 18 tūkst. eurų prizinis fondas.

PALIKTI KOMENTARĄ

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Taip pat skaitykite:

Scroll To Top