Moksliniais tyrimais įrodyta, kad pirmasis įspūdis labai greitai susiformuoja ir yra sunkiai pakeičiamas. Laimei, tyrėjai siūlo daugybę patarimų, kaip padaryti itin gerą pirmąjį įspūdį. Pateikiame kelis jų.
1. Atkreipkite dėmesį į išvaizdos bruožus
Visada stenkitės atrodyti tinkamai ir profesionaliai. Ruošdamiesi susitikimams renkitės atsižvelgdami į tai, su kuo bendrausite, nes išvaizda pastebima pirmiausia. Knygos „Executive Presence“ autorė Sylvia Ann Hewlett yra pasakiusi: „Išvaizda yra pirmasis filtras, jis naudojamas visada.“ Todėl dabar ar prieš susitikimą rimtai apsvarstykite, ar turite kokių nors bruožų, kurie galėtų daryti įtaką kitų žmonių nuomonei apie jus, kaip asmenybę ir kaip profesionalą? Tarkim, auskarai veide nesukuria labai protingo žmogaus įvaizdžio, o plikai skustas tvirto stoto vyras kuria itin konkuruoti ir dominuoti linkusio žmogaus įvaizdį, kuris gali sukelti kito žmogaus staigią atmetimo reakciją. Tad ar tikrai to norime? O gal vis dėlto įmanoma tokius bruožus šiek tiek paslėpti?
2. Nusistatykite tikslus
Tikslai yra labai svarbi susitikimų su naujais žmonėmis dalis. Skirkite minutėlę prieš kiekvieną susitikimą ir aiškiai sau pasakykite, ką iš tiesų norite pasakyti, pasiekti ir kokį žmogų norite sutikti. Specialistė Vanessa Van Patten yra sakiusi, kad „svarbiausia kuriant gerą įspūdį yra parodyti savo tikslus“. Beje, ruošdamiesi susitikimui ar jo metu visada galvokite apie žmones, kuriuos norite sutikti, su kuriais norite sukurti ryšį, ir apie tai, koks ryšys jums būtų tinkamas. Jums tai padės ne tik optimizuoti laiką, būti konkretiems, bet ir leis pamatyti savo pasiūlymo tikrąsias galimybes.
3. Leiskime kitiems kalbėti pirmiems
Norite, kad žmogus, su kuriuo susitinkate, jumis pasitikėtų? Žinoma, kad norite! Tada kovokite su impulsu, kuris verčia liaupsinti savo patirtį, gebėjimus ir pasiekimus. Ironiška, tačiau vienas geriausių būdų laimėti žmonių pasitikėjimą yra paprasčiausiai leisti jiems kalbėti pirmiems. Verslo pasaulyje dar egzistuoja keistas įsitikinimas, kad visada vyksta derybos ir kad kalbėdamas daugiau valdysi pokalbio eigą. Tačiau taip elgdamiesi jūs ne tik nepritrauksite klientų prie savęs, bet ir juos atstumsite. Jie nori jaustis išklausyti ir būti tikri, kad juos suprantate. Tačiau kaip juos suprasite, jei tik kalbėsite ir neklausysite? Leidę kalbėti, sužinosite, ko tiksliai jiems reikia, su kokiomis problemomis jie susiduria ir kaip jūs savo patirtimi, gebėjimais ir pasiekimais galėsite jiems būti naudingi. Beje, pasitikėjimą kelia ir paplepėjimai. Tad jei pavyksta, pasirinkite informacijos ir asmeniškesnėmis temomis.
4. Nepamirškite akių kontakto
Turbūt esate girdėję, kad akių kontakto palaikymas yra nuoširdumo ženklas. Remiantis naujausiais tyrimais, akių kontaktą gebantys palaikyti žmonės atrodo dar ir protingesni. „Žmonės, kurie daugiau palaiko akių kontaktą yra laikomi inteligentiškais“, – pranešama Britų psichologų draugijos puslapyje. Tačiau tame pačiame pranešime perspėjama, kad nereikėtų nuolatos žiūrėti kitiems į akis – jie gali palaikyti jus keistuoliu.
5. Kontroliuokite kalbėjimo greitį ir manierą
Prieš keletą dešimtmečių buvo atliktas toks tyrimas: respondentai klausėsi 50 įrašų, kuriuose kalbama skirtingu tempu. Apklausiamieji sakė, kad greitesnis kalbėjimas jiems asocijavosi su didesniu intelektu ir kompetencija. Lėtesniu tempu kalbantiesiems tyrimo dalyviai buvo negailestingi – lėčiau kalbantieji jiems atrodė ne tokie patikimi, aiškūs ir įtikinantys. Svarbu paminėti, kad šis tyrimas neapima kraštutinumų, kai žmonės kalba be galo greitai ar pernelyg lėtai.
Papildomas tyrimas parodė, kad žmonės, vartojantys daugiau žodelių „um“, „am“ ir pan., kitiems atrodo nenusimanantys apie tai, ką kalba, o dažnai pasikartojantys parazitiniai žodžiai, tokie kaip: „tarkim“, „ar ne“, „būtent“, „nežinau“ ir t. t., trukdo klausytojams sutelkti dėmesį į pagrindinę žinutę, kurią norima perteikti.
6. Atskleiskite savo silpnybes
Manote, kad pirmąjį įspūdį privalote sukurti tobulą? Netiesa! Specialistai teigia, kad parodydami savo pažeidžiamumą ir silpnybes galite išlikti kitų akyse profesionalūs ir tapti dar artimesni ir patikimesni.
7. Susitikite akis į akį
Su naujais klientais stenkitės užmegzti ryšį susitikę akis į akį, o ne naudodamiesi šiuolaikinėmis technologijomis – kompiuteriu ar telefonu. Visa serija Britų Kolumbijos universiteto tyrimų parodė, kad bendraujant gyvai ir per telekomunikacijos priemones suformuojamas skirtingas pirmasis įspūdis. Viename tyrime dalyvavo per 1 000 respondentų. Visi dalyviai, kurie bendravo per telekomunikacijos priemones, neatsižvelgiant į prisistatymų kokybę, žmonių buvo įvertinti prasčiau. Vis dėlto, kaip vyks pokalbis, turėtumėte nuspręsti patys. Su visais klientais gyvai nesusitiksi, reikia labai rimtai įvertinti, ar galima bendradarbiavimo su konkrečiu klientu vertė atpirktų jūsų laiką ir pastangas.