Pradinis / Šeima ir sveikata / Ką vertėtų prisiminti minint Pasaulinę maisto dieną?

Ką vertėtų prisiminti minint Pasaulinę maisto dieną?


3168342551_1bdce9613a_b

Kiekvienų metų spalio 16 d., minint Pasaulinę maisto dieną, siekiama priminti visuomenei apie pasaulio maisto problemas, stiprinti žmonių solidarumą kovojant su badu, nepakankama mityba bei skurdu. Šią dieną rengiamos nemokamo maitinimo, paramos akcijos, visuomenė informuojama apie skurdžiai gyvenančius žmones, kuriuos būtų galima paremti. Pasaulinę maisto dieną siekiama atkreipti visuomenės dėmesį ir į sveiką mitybą bei tinkamą maisto produktų pasirinkimą.

Nuo kada minima Pasaulinė maisto diena?

1979 m. Jungtinių Tautų Maisto ir žemės ūkio organizacijos (angl. Food and Agriculture Organisation, FAO) XX generalinėje konferencijoje buvo nuspręsta kiekvienais metais spalio 16 d. minėti Pasaulinę maisto dieną. Kiekvienų metų pradžioje oficialiai skelbiama Pasaulinės maisto dienos tema arba devizas. Šiemet jos devizas: ,,Tvari maisto sistema – saugus maistas ir mityba“ (angl. Sustainable Food Systems for Food Security and Nutrition). Kas yra tvari maisto sistema? 2013 metų Pasaulinę maisto dieną skatinama tai išsiaiškinti, išnagrinėti šį ir kitus klausimus ir imtis reikiamų veiksmų ir priemonių problemoms išspręsti, taip pat atkreipti visuomenės dėmesį į saugaus maisto ir sveikos mitybos svarbą, skatinti sveikai maitintis bei rinktis saugų maistą.

Ko siekiama?

Tenka apgailestauti, kad pasaulyje dar yra daug badaujančių žmonių. Trečiosiose pasaulio šalyse dėl maisto stygiaus vaikai užauga liesi, nesveiki. Dėl nepakankamos mitybos prastėja suaugusiųjų gyvenimo ir darbo kokybė, o tai stabdo šalies ekonomiką. Visame pasaulyje valstybės aktyviai prisideda prie JT Maisto ir žemės ūkio organizacijos tikslų įgyvendinimo: padeda plėsti žemės ūkį, gerinti mitybą ir kelti gyvenimo lygį, tobulinti fermose, miškuose ir žvejybos plotuose išgaunamų maisto ir žemės ūkio produktų gavybą, apdirbimą, rinkodarą ir paskirstymą, skatinti kaimo plėtrą ir gerinti kaimo gyventojų gyvenimo sąlygas, taip pat padeda badaujantiems žmonėms.

Primintinos sveikos mitybos taisyklės

Maisto sauga, kaip ir sveika bei tinkama mityba, labai svarbi norint užtikrinti sveiką gyvenimą. Maisto saugą reglamentuoja Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktai, visi maisto produktai privalo atitikti maisto saugos teisės aktų reikalavimus ir būti saugūs.
Sveika mityba padeda saugoti ir stiprinti sveikatą. Ji yra svarbi fiziniam ir protiniam žmogaus vystymuisi, darbingumui bei ilgaamžiškumui. Jei žmogaus mityba atitiks organizmo fiziologinius poreikius, remsis sveikos mitybos principais ir pagrindinėmis taisyklėmis, jei bus laikomasi mitybos režimo, tai ji padės ne tik išsaugoti sveikatą, bet ir ją stiprinti. Todėl svarbu vadovautis šiomis sveikos mitybos taisyklėmis:

1. Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį nei gyvūninį maistą.

2. Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų (rupios duonos, košių ir pan.).

3. Kelis kartus per dieną valgyti įvairių (dažniau šviežių) daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną).

4. Išlaikyti normalų kūno svorį (kūno masės indeksas – 18,5–25).

5. Mažinti vartojamų riebalų kiekį. Gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais.

6. Riebią mėsą ir mėsos produktus keisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.

7. Vartoti liesą pieną ir liesus pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį).

8. Rinktis maisto produktus, kuriuose mažai cukraus. Rečiau vartoti saldžius gėrimus, saldumynus.

9. Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste neturi būti didesnis kaip vienas arbatinis šaukštelis (apie 5 g) per dieną. Vartoti joduotąją druską.

10. Vartoti kuo mažiau alkoholinių gėrimų.

11. Valgyti reguliariai.

12. Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens.

Parengė Ilona Zabelienė ir Ignė Baltušytė

PALIKTI KOMENTARĄ

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Taip pat skaitykite:

Scroll To Top