Uždaro būdo, sunkiai pritampančius vaikus auginantiems tėvams nuolat kyla klausimų, kaip padėti jiems gerai jaustis tarp bendraamžių ir rasti draugų. Gydytoja psichiatrė psichoterapeutė Vida Kilikevičienė pataria tėvams leisti tokį vaiką į būrelį ir sudaryti galimybes jam užsiimti kūrybine veikla. Pasak jos, būreliai padeda realizuoti save, tačiau labai svarbu juose vaikams leisti būti savimi, nevaržyti jų kūrybingumo.
„Uždaro būdo vaikams sunkiau reikšti mintis ir norus, kai kiti žmonės juos stebi ar tiesiog yra šalia. Jie bijo kritikos, pastabų. Norint pakeisti tokio vaiko elgesį, reikia jį skatinti užsiimti kūrybine veikla. Tada jis ims labiau pasitikėti savimi. Tam puikiai tiktų piešimas, lipdymas ar kita meninė veikla“, – sako V. Kilikevičienė.
Psichoterapeutės teigimu, kūrybiniai būreliai vaikui leidžia ugdyti savarankiškumą, kelti savivertę, rasti draugų. Kūryba, kaip pabrėžia ji, padeda vaikui pažinti save ir pasaulį, reguliuoja emocijas, neleidžia bręstančios asmenybės energijai pratrūkti ir pasireikšti griaunamaisiais veiksmais. Tačiau V. Kilikevičienė pabrėžia, kad būrelis bus naudingas tik tada, jei veikla jame pačiam vaikui bus įdomi ir teiks malonumą.
„Vaikui būrelyje turi būti suteikta pakankamai laisvės. Negalima primygtinai jo mokyti, reikia tiesiog leisti kūrybiškai veikti, kaip jis nori. Tam turi būti paruoštos atitinkamos kūrybinės erdvės. Tada vaikas jaus pasitenkinimą ir atsipalaiduos. Tai pirmieji asmenybės ugdymo žingsniai“, – pažymi V. Kilikevičienė. Jos teigimu, psichoterapija papildo šį procesą, gydymas gali būti derinamas su kūrybine veikla.
Edukologė, neformalaus ugdymo vadovė Sigutė Gudelionienė pritaria V. Kilikevičienei. Pasak jos, meninė veikla ypač padeda uždariems vaikams, slepiantiems savo emocijas. S. Gudelionienės teigimu, iš vaikų piešinių galima daug nuspėti apie jų charakterį, savijautą tą dieną.
„Uždarumas, nepasitikėjimas lemia tiek spalvų, tiek formų pasirinkimą, todėl per kūrybinę veiklą labai gerai atsiskleidžia vaiko nuotaika, charakteris. Savimi nepasitikintys vaikai piešia mažus objektus, palieka daug tuščios vietos, o labai pasitikintys savimi ir plepėti mėgstantys vaikai neišsitenka lape, nes piešia per didelius objektus. Bet piešinys gali atspindėti tik tos dienos nuotaiką, todėl nereikia skubėti pagal jį spręsti apie charakterį“, – pasakoja S. Gudelionienė.
Edukologė pažymi, kad kiekvienas vaikas yra individualus, todėl dažnai net ta pati užduotis tą patį užsiėmimą lankantiems vaikams pateikiama skirtingai. Jos teigimu, svarbiausia būrelį prižiūrinčio suaugusiojo užduotis – rasti geriausią būdą užmegzti ryšį su kiekvienu vaiku, jį drąsinti ir skatinti, kad jis pasijaustų saugus ir galėtų popieriaus lape drąsiai išlieti savo vidinius išgyvenimus, žinodamas, jog bus pagirtas už gražų kūrinį.
Parengė Ina Ūsaitė