Remiantis statistika, daugiau nei trečdalis besikuriančių jaunų įmonių priklauso moterims. Įvairaus pobūdžio verslais užsiimančios moterys ir merginos neabejoja: verslas – rizikos sinonimas, todėl, siekiant įgyvendinti svajonę, baimės užuomazgas reikia nustumti šalin.
VšĮ „Versli Lietuva“ duomenimis, pernai verslo pradžios krepšelių gavėjai įsteigė 332 įmones, 37,4 proc. jų buvo įkurta jaunų moterų. Kas paskatina moteris bristi į verslo vandenis? Su kokiais iššūkiais tenka susidurti versle, ir ar nepristinga drąsos? Mintimis apie verslo pradžioje reikalingą užsispyrimą, patirties kaupimo svarbą ir nišas, kuriose sėkmingai vystosi moterų įkurtas verslas, pasidalijo kelios verslininkės.
Audra Radavičienė, SPA salono Šiauliuose įkūrėja, įsitikinusi – drąsos moterims netrūksta, tačiau versle jos vertinamos menkiau. „Verslo pradžioje į moteris žvelgiama atsargiau. Kad įrodytų savo vertę ir gebėjimus, joms reikia kur kas daugiau stengtis nei vyrams, – sakė A. Radavičienė. – Tiesa, grožio verslas niekada nebuvo vyrų teritorija, bet, žvelgiant bendrai, verslas yra suvokiamas kaip vyrų privilegija. Džiaugiuosi, kad situacija sparčiai keičiasi į gera.“
Vaiva Mikalauskaitė, el. parduotuvės-graviravimo studijos projektų vadovė, nemano, kad noras imtis verslo priklauso nuo lyties, – tai lemia vidinės asmens savybės. „Galbūt merginoms kliudo nuo mažens skiepijamas kuklumas – jis vėliau užslopina ryžtą. Tačiau pati savo verslo siekiau labai tikslingai: žinodama, ko noriu, dirbau panašios srities įmonėse, nors patekti į jas buvo nelengva: vis iš naujo ir iš naujo siųsdavau gyvenimo aprašymą. O įkūrusi savo studiją nebijojau klausti: skambindavau į buhalterių firmas, konsultuodavausi visais rūpimais klausimais. Taigi mano patarimas – būkite ryžtingi, nesikuklinkite ir klauskite, ieškokite informacijos – tikrai nėra ko bijoti“, – skatino V. Mikalauskaitė.
Aktorė, rašytoja, laidų vedėja Beata Tiškevič-Hasanova sutinka, jog baimę jaučia visi, tačiau, pasak jos, atidėti nerimą į šalį ir susikaupti būtina. „Turimas baimes sodinu ant sofos ir tada imuosi veiklos. Reikia suprasti, jog klysta visi ir to bijoti nereikia. O už tai, kaip klostysis likimas, atsakingi esame tik mes patys“, – kalbėjo moteris.
Pasak jos, viena didžiausių vertybių gyvenime – tai žmogaus asmeninė patirtis. „Gyvenimo pamokose, kurių gavau vesdama radijo ir televizijos laidas, vaidindama bei rašydama, ieškojau dėsningumų, o radusi juos kristalizavau, – sakė B. Tiškevič-Hasanova. – Manau, kad jaunas, gerų idėjų turintis žmogus neretai jaučiasi vienas, nesuprastas, nepalaikomas. Pasidalydama turima patirtimi norėčiau jį įkvėpti, motyvuoti, kad baimė įgyvendinti turimą idėją išnyktų.“
B. Tiškevič-Hasanovai antrino Rima Liaudanskienė, kaimo turizmo sodybos administratorė. Moteris pabrėžė svajonių siekimo svarbą ir tai, kad reikia nebijoti verslo kelyje pasitaikančių sunkumų. „Panelėms bei moterims neretai trūksta drąsos, nes kažkodėl vyrauja įsitikinimas, kad verslas skirtas vyrams. Tačiau moterys gali sėkmingai užimti „moteriškas“ nišas, – kalbėjo R. Liaudanskienė. – Pavyzdžiui, turiu draugę, įkūrusią mezginių verslą: iš pradžių dirbusi pardavėja, ji nusprendė, kad metas įgyvendinti galvoje besisukančias mintis ir pomėgį paversti verslu. Šiuo metu jai išties puikiai sekasi.“
Visos kalbintos moterys dalyvavo pirmajame šių metų verslumo skatinimo renginių ciklo „Verslas veža“ renginyje Šiauliuose. Naujausiais duomenimis, pernai metų pabaigoje viename didžiausių šalies miestų – Šiauliuose – dirbo 7900 įmonės, t. y. 200 įmonių daugiau nei 2013 m. Tai rodo, kad verslo idėjos gali gimti, o nuosavos įmonės – sėkmingai gyvuoti, nepriklausomai nuo jų įkūrėjų gyvenamosios vietos bei lyties. Minčių, galinčių išsirutulioti iki visuomenei reikalingų paslaugų, gali kilti bet kam, ir didžioji dalis to, ko reikia joms įgyvendinti, – drąsa.
Renginių ciklą „Verslas veža“ organizuojančios VšĮ „Versli Lietuva“ generalinis direktorius Mantas Nocius neabejoja, kad, siekiant didinti sukuriamų verslų skaičių, žmonėms reikia suteikti motyvacijos. „Kad ir toliau didėtų tiek moterų, tiek apskritai įkuriamų verslų skaičius, siekiame sudominti smalsų, idėjų kupiną, bet galbūt nedrąsų visos šalies jaunimą pasisemti gerosios patirties, ryžto ir, svarbiausia, pasikliovimo savomis jėgomis“, – sakė M. Nocius.
„Verslas veža“ – verslumo skatinimo renginių ciklas, kurio pagrindinis tikslas – įtraukti, paskatinti ir įkvėpti jaunus, ambicingus šalies žmones geraisiais verslo srities pavyzdžiais. „Verslas veža“ – tai galimybė savo kelio ieškančiam, apie ateitį galvojančiam jaunuoliui sužinoti, kaip su verslu susijusią idėją ilgainiui paversti tikrove.
„Verslios Lietuvos“ inf.