Drąsūs, savimi pasitikintys ir tobulėti norintys Z kartos atstovai sparčiai įsitvirtina Lietuvos darbo rinkoje. Tai po 1995 metų gimę jaunuoliai – tikra Nepriklausomybės karta. Ši technologiškai ir socialiai sąmoninga karta keičia darbo rinką, nes vis dažniau darbo sąlygas ir atmosferą vertina labiau nei darbo atlygį. Apie tai, ką reikėtų žinoti darbdaviams, norintiems organizacijoje išlaikyti motyvuotus ir aktyvius jaunuosius darbuotojus, pasakoja ekspertė.
„Pirmieji Z kartos atstovai aukštąsias mokyklas baigė ir į darbo rinką pirmą kartą įžengė vos prieš kelerius metus – 2019-aisiais. Tačiau jau galime pastebėti, kad šie jauni žmonės išsiskiria aktyvumu, gebėjimu naudotis naujausiomis technologijomis bei iniciatyvumu. Z kartai priklausantys žmonės turi aiškiai įvardytų lūkesčių darbovietei, todėl vertėtų žinoti, kaip bendrauti ir ką pasiūlyti jauniausiems kolegoms“, – pranešime žiniasklaidai sako Eglė Staniulionė, bendrovės „Bitė Lietuva“ žmonių ambasados vadovė.
Lankstus grafikas – būtinybė
Z kartos atstovai darbo rinkoje išsiskiria noru laisvai kontroliuoti savo darbo grafiką, todėl dažniau renkasi dirbti organizacijose, kurios siūlo lankstaus grafiko galimybę. Z kartai, ne taip kaip kitoms, tai po truputį tampa svarbiau net už atlyginimą.
„Jaunosios kartos atstovams labai svarbu derinti savo laisvalaikį ir darbą. Daugybė apklausų parodė, kad laisvalaikio ir darbo balansas jiems yra prioritetas, tad, esant galimybei, jie rinktųsi įsidarbinti įmonėse, kur gali koreguoti darbo laiką ar pamainas. Pavyzdžiui, net 75 proc. Z kartos apklaustųjų sako, kad pirmenybę teiktų darbui su lanksčiu grafiku, o ne didesniu atlyginimu, rodo bendrovės „Deloitte“ šiųmetės pasaulinės apklausos duomenys“, – aiškina E. Staniulionė.
Žinoma, ieškodami darbo vietos, šios kartos atstovai atsižvelgia ir į konkurencingą bei stabilų užmokestį. Anot ekspertės, jie užaugo stebėdami, kaip tėvai išgyveno 2008 m. finansų krizę, todėl išmintingai žiūri į finansus ir, natūralu, privalumu laiko stabilias pajamas, siekdami rasti darbą, kuris suteiks ir lankstų grafiką, ir tenkinantį atlyginimą. Taip pat jaunosios kartos atstovai atlygio ir karjeros pokyčių tikisi kur kas greičiau nei vyresni jų kolegos.
Darbas – ne tik pinigų šaltinis
Z kartos atstovai išsiskiria universalumu, todėl darbo vietoje jiems svarbu tyrinėti ir tobulinti naujus įgūdžius, o darbo pobūdis turi būti įvairus, nemonotoniškas ir prasmingas.
„Jaunieji kolegos intensyviai siekia pokyčių ir nori dirbti ten, kur būtų dinamikos. Taip pat svarbu žinoti, kad jiems darbas ne tik pinigų šaltinis, bet ir erdvė savirealizacijai. Todėl galimybė mokytis, tobulėti, išbandyti skirtingas veiklas ir klysti bei mokytis iš savo klaidų padės užtikrinti, kad darbuotojas liks motyvuotas“, – aiškina E. Staniulionė.
Anot jos, darbdavio suteikiama galimybė išbandyti naujų atsakomybių bei mokytis atitolina „tylaus atsitraukimo“ (angl. quiet quitting) riziką, kai darbuotojas vengia prisiimti papildomų užduočių ir minimaliai įsitraukia į darbinius reikalus. Lyginant su tūkstantmečio kartos atstovais, Z kartai priklausantys žmonės, nors save ir laiko lojaliais, dažniausiai dairosi kitų karjeros galimybių net ir dirbdami gana mėgstamą darbą.
Vertina draugišką atmosferą
Nors Z kartos darbuotojai lengvai naudojasi skaitmeninėmis komunikacijos priemonėmis, jie itin vertina ir gyvą bendravimą. Užaugę apsupti ekranų, dažnai pakeitusių bendravimą su kitu asmeniu, šios kartos atstovai, lyginant su kitomis kartomis, neretai jaučiasi vienišesni. Jie turi ir tam tikrus komunikacijos kanalų pomėgius – pirmenybę dažniau teikia vaizdo skambučiams, o ne elektroniniams laiškams ar pokalbiams telefonu.
„Jaunieji kolegos nori būti įsitraukę į komandą ir visus darbinius reikalus, jiems svarbu, kad darbo kultūra pasižymėtų bendradarbiavimu ir neformaliu, intensyviu bendravimu. Grįžtamasis ryšys jiems gyvybiškai svarbus, tai pirmoji karta, kuri augo mokoma įvardyti savo savijautą. Psichologų jie vadinami „snaigėmis“, nes yra jautrūs, trapūs, unikalūs, su polėkiu“, – pasakoja E. Staniulionė.
Be to, anot ekspertės, Z kartos darbuotojai itin vertina laisvą ir neįpareigojančią darbo kultūrą, todėl svarbu rengti komandos formavimo renginius, vakarėlius, kurie padės sukurti glaudesnį ryšį su kolegomis ir jiems geriau jaustis darbo vietoje.