Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras informuoja, kad 2014 m. lapkričio 6 d. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos inicijuoja Atšvaitų dieną.
Minėdamos Saugaus eismo dieną, kuri, remiantis Atmintinų dienų įstatymu, Lietuvoje kasmet minima balandžio 6 d., valstybės institucijos ir visuomeninės organizacijos balandžio 4 d. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijoje pasirašė Memorandumą dėl saugaus eismo gerinimo, eismo kultūros ugdymo ir avaringumo Lietuvos keliuose ir gatvėse mažinimo. Šis memorandumas įpareigoja vienyti pastangas saugaus eismo gerinimo srityje, glaudžiau bendradarbiauti tarpusavyje, kad Lietuvos keliuose būtų išvengta beprasmių mirčių ir sužalojimų. Nepaisant visų pastangų, šiais metais žuvusiųjų per eismo įvykius skaičius yra didesnis nei 2013 metais per tą patį laikotarpį. Pernai per 10 mėnesių Lietuvos keliuose žuvo 55 pėstieji, iš jų 33 žuvo tamsiuoju paros metu. Šiemet per tą patį laikotarpį netekome 65 pėsčiųjų, iš jų net 36 žuvo tamsoje. Dviratininkai taip pat yra labai pažeidžiama eismo dalyvių grupė. 2013 metais per 10 mėnesių žuvo 12 dviratininkų (1 žuvo tamsiuoju paros metu), šiemet – 16 (3 iš jų žuvo tamsiu paros metu).
Tamsoje, esant blogam matomumui, neapšviestu keliu einančius žmones vairuotojai dažniausiai pastebi tik transporto priemonei visiškai prie jų priartėjus. Tai pavojinga situacija, galinti sukelti skaudžių padarinių sveikatai ir gyvybei. Dar pavojingesnė situacija, kai kelyje prasilenkiantys vairuotojai trumpam apakinti žibintų šviesų gali nepastebėti priekyje esančių kliūčių, taip pat pėsčiųjų ar dviratininkų. Su atšvaitu ar žibintu einantį arba dviračiu važiuojantį žmogų vairuotojas gali pastebėti iš maždaug penkis kartus didesnio atstumo nei žmogų be atšvaito. To pakanka, kad vairuotojas galėtų sulėtinti važiavimo greitį ir saugiai prasilenkti su pėsčiuoju (dviratininku, vadeliotoju) ar, jeigu būtina, sustabdyti automobilį. Tamsoje ar esant blogam matomumui, palyginti su šviesiuoju paros metu, pėsčiajam, dviratininkui, vadeliotojui galimybė patekti į eismo įvykį padidėja net kelis kartus. Be to, nelaimės padariniai būna gerokai skaudesni.
Lapkričio 6 d. kviečiame visus priminti visuomenei atšvaitų svarbą, raginti juos taisyklingai naudoti.
Kelių eismo taisyklėse nustatoma:
Vairuotojams
Tamsiuoju paros metu kelyje, išskyrus stovėti skirtas vietas, priverstinai sustojęs motorinės transporto priemonės vairuotojas, išlipdamas iš motorinės transporto priemonės, privalo vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prisisegęs prie drabužių atšvaitą.
Dviratininkams
Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.
Pėstiesiems
Pėstieji privalo eiti šaligatviais arba pėsčiųjų takais dešine puse, o ten, kur jų nėra, kelkraščiu. Jeigu šaligatvio, pėsčiųjų tako, kelkraščio nėra arba jais eiti negalima, leidžiama eiti viena eile važiuojamosios dalies pakraščiu.
Kelkraščiu arba važiuojamosios dalies pakraščiu einantys pėstieji turi eiti prieš transporto priemonių važiavimo kryptį.
Pėstieji, einantys neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, privalo neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegę atšvaitą. Traukiamas (stumiamas) platesnis nei 1 m vežimėlis turi būti su atšvaitais: kairėje vežimėlio pusėje iš priekio – baltu, o iš galo – raudonu.
Labai svarbu, kad šeimos nariai pasirūpintų pažeidžiamesniais artimaisiais – vaikais ir garbaus amžiaus žmonėmis, primintų saugaus eismo taisykles, primintų atšvaitų svarbą, padėtų jų įsigyti. Būtina, kad senatvės sulaukę žmonės ir vaikai įsiklausytų ir suprastų, jog taisyklingai nešiojamas atšvaitas vairuotojui padeda laiku pastebėti einantį žmogų.
Patarimai, kaip naudoti atšvaitą
- Atšvaitą prie drabužių reikėtų pritvirtinti taip, kad jis būtų matomas iš visų pusių.
- Pakabinamą atšvaitą, pervertą virvele, segtuku prisekite prie drabužių (pvz., kišenės) dešinėje pusėje, kad jis švytuotų žmogaus kelių aukštyje.
- Atšvaitą-juostelę geriausia nešioti ant rankos truputį aukščiau riešo ar ant kojos blauzdos srityje.
- Atšvaito paviršiaus plotas turi būti pakankamai didelis (apie 16 cm2), kad transporto priemonės žibintų šviesos galėtų jį apšviesti.
- Jei turite tik vieną atšvaitą, jį pritvirtinkite (prisisekite) prie drabužių dešinėje pusėje.
Šių metų pavasarį prasidėjo saugaus eismo projektas „Nebūk briedis“. Tai nacionaliniu mastu veikianti elektroninė atšvaitų platinimo sistema, užtikrinanti patogų patikrintų, kokybiškų ir reikiamus standartus atitinkančių atšvaitų platinimą. Projekto tikslas – skatinti atšvaitų nešiojimo kultūrą ir visuomenei viešinti jų nešiojimo naudą. „Nebūk briedis“ subūrė ir jaunuosius Lietuvos dizainerius – šie kuria madingus atšvaitus. Pagrindinis projekto partneris yra Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Šiuo projektu siekiama sumažinti eismo nelaimių Lietuvos keliuose, per kurias tamsiuoju paros metu žūsta ar yra sužalojami pėstieji ir dviratininkai, skaičių. Atšvaitų platinimo sistemą galima rasti adresu nebukbriedis.lt.
Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras informuoja, kad 2015 m. gegužės 4–10 d. bus organizuojama Trečioji Jungtinių Tautų globali saugaus eismo savaitė. Jos tema – „Vaikai ir saugus eismas keliuose“. Vykdant šią iniciatyvą bus atkreiptas dėmesys į neatidėliotiną poreikį geriau apsaugoti vaikus. Pasirengimą Saugaus eismo savaitei koordinuos Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Jau dabar siūlomi įvairūs nacionalinio ir vietos lygmens renginiai, įtraukiantys ir vaikus, pavyzdžiui, skatinantys vaikus nešioti atšvaitus, tapti saugaus eismo keliuose žurnalistais ir fotografais. PSO kartu su YOURS (Youth for Road Safety) ketina pradėti kampaniją socialiniuose tinkluose. Daugiau informacijos bus nuolat pateikiama Tarptautinės saugaus eismo savaitės interneto puslapyje www.who.int/roadsafety/week/2015/en. PSO ketina parengti visą seriją informacinių leidinių, susijusių su Saugaus eismo savaitės tematika.
Parengė Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Neinfekcinių ligų profilaktikos skyriaus visuomenės sveikatos administratorė Liuda Ciesiūnienė