Lietuvoje prasidėjo Saugaus interneto savaitė, kurios tikslas skatinti atsakingą ir saugų interneto naudojimą. „SOS vaikų kaimų“ psichologas Rokas Saulevičius teigia, jog šiuolaikiniai vaikai ir paaugliai auga aplinkoje, kur didelė dalis bendravimo vyksta internete. Dėl nuolatinio ir perteklinio informacijos kiekio jaunuoliai dažnai susiduria su įvairiomis problemomis. Kaip kalbėtis su vaiku apie internete tykančius pavojus? Kaip galima apsaugoti savo vaiką nuo interneto grėsmių? Kaip jį supažindinti su internetu, ar griežtos ribos yra būtinos?
Anot „SOS vaikų kaimų“ psichologo Roko Saulevičiaus, yra daugybė pavojų, su kuriais vaikai ir paaugliai gali susidurti internete. Jaunuoliai internete susiduria su patyčiomis ir priekabiavimu, kuris gali pasireikšti per elektronines patyčias, komentarus, žeminančius įrašus ar asmeninių duomenų paviešinimą.
Vaikai ir paaugliai internete neretai susiduria su smurto, pornografijos vaizdais bei klaidinga informacija. Sukčiai randa būdų apgauti ir jaunąją kartą – apgaulės būdu išgaunami asmeniniai duomenys, slaptažodžiai ar finansinė informacija. Dėl perteklinio interneto naudojimo suprastėja emocinė sveikata, pasireiškia miego sutrikimai.
Probleminis interneto naudojimas: kaip jis atsiranda?
Pasak psichologo R. Saulevičiaus, probleminis interneto naudojimas (PIN) vystosi panašiai, kaip ir kitos priklausomybės. Svarbų vaidmenį atlieka dopamino išsiskyrimo mūsų smegenyse disbalansas, socialiniai ir psichologiniai veiksniai bei jų tarpusavio sąsajos.
Dopaminas yra neurotransmiteris, atsakingas už malonumo ir pasitenkinimo jausmus. Socialiniai tinklai ir žaidimai yra sukurti taip, kad nuolat aktyvintų šią medžiagą mūsų smegenyse. Anot psichologo, įvairūs virtualūs prizai, lygiai, pergalės žaidimuose arba renkami patiktukai, sekėjai, komentarai socialiniuose tinkluose veikia jaunuolių savivertę.
„Ne visada pasiekiame šių jausmų „sotumą“. Atrodo, jog to malonumo vis negana, tai skatina vis grįžti prie tam tikro žaidimo ar naršymo socialiniuose tinkluose. Taip pat svarbu paminėti, kad šiuolaikinės technologijos leidžia pastebėti interneto vartotojų polinkį į tam tikrą turinį ir tokiu būdu pateikti tik kuo labiau dopamino išsiskyrimą skatinančius vaizdus ar informaciją.
Formuojantis PIN, be smegenų darbo (neurocheminio) disbalanso, labai svarbi yra ir socialinė plotmė. Puikus to pavyzdys yra FOMO (fear of missing out). Vaikams ir juo labiau paaugliams yra labai svarbu nuolat palaikyti „pulsą“ ir žinoti, apie ką bendrauja draugai, kokios yra madingos naujienos, kitu atveju atsiranda galimybė pasijusti kitokiam ir išgyventi išskyrimo iš grupės emocinį skausmą“, – pasakoja psichologas R. Saulevičius.
Anot jo, paauglystės raidos etape vienas iš svarbiausių poreikių yra būti grupės dalimi. Kita vertus, internetas suteikdamas galimybę susikurti virtualią tapatybę gali ir tokiu būdu įklampinti. Socialiniuose tinkluose galima susikurti įvaizdį, kuris atrodo patrauklesnis nei reali asmenybė, todėl kai kurie paaugliai jaučiasi labiau vertinami internete nei realiame gyvenime.
„Kai vaikas susiduria su problemomis mokykloje ar šeimoje, internetas gali būti vieta, kur jis jaučiasi geriau, saugiau ir gali bent laikinai užmiršti sunkumus.
Kitaip tariant, užuot kalbėjęs apie savo jausmus ar sprendęs konfliktus, vaikas gali įnikti į socialinius tinklus ar žaidimus, ypač jei tokių ar panašių būdų veikti, susidūrus su sunkumais, išmoko stebėdamas tėvų ar artimųjų pavyzdį“, – pasakoja psichologas R. Saulevičius.
Ar tėvams reikia riboti internetą, žaidimus ir socialinius tinklus?
Psichologo teigimu, kiekvienai šeimai kyla klausimas, kaip kalbėtis su vaiku apie internete tykančius pavojus, kaip galima apsaugoti savo vaiką, kaip jį supažindinti su internetu, ar reikia ribų ir griežtumo?
R. Saulevičius teigia, jog šeimai svarbu bendrauti atvirai ir supratingai, padėti vaikui ir ugdyti kritišką bei atsakingą požiūrį į internetą nuo mažens.
„Jauniausius būsimus interneto vartotojus galima supažindinti su šiuo įrankiu naudojantis įvairiomis edukacinėmis svetainėmis ir programėlėmis.
Vėliau vaikus svarbu išmokyti bazinių interneto saugumo taisyklių, tokių kaip saugūs slaptažodžiai, svetainių patikimumas. Vis dėlto geriausia, jei tėvai gali naršyti kartu su vaiku ir taip padėti jam pasirinkti tinkamą turinį, laiku informuoti ir perspėti, jei vaikas priartėja prie žalingo turinio.
Kalbant apie ribas, rekomenduojama ikimokyklinukams leisti naudotis internetu tik 1 val. per dieną, 7–12 metų vaikams – iki 2 val., o paaugliams suteikti lankstesnį režimą, tačiau su ribomis ir susitarimais. Be to, svarbu skatinti alternatyvias veiklas, tokias kaip sportas, knygų skaitymas ir bendravimas gyvai.
Pirmąjį telefoną rekomenduojama įsigyti apie 7–10 metų, socialinius tinklus leisti naudoti ne anksčiau nei 13 metų, o pirmąjį kompiuterį – kai jis tampa reikalingas mokymuisi. Svarbiausia – ugdyti atsakingą požiūrį į internetą nuo mažens“, – sako R. Saulevičius.