Situacija, kai iš atokesnio šalies kampelio ar užsienio atvykęs studijuoti pirmakursis ne tik klaidžioja aukštosios mokyklos koridoriais, bet ir sunkiai susiranda draugų, atsiliepia ir jo mokymosi rezultatams. Čia ranką gali ištiesti mentorius – pirmoji Lietuvoje kompleksinė mentorystės programa pernai sėkmingai pradėta Kauno technologijos universitete (KTU). Ką apie ją mano studentai?
Kauno technologijos universitetas (KTU) šiandien suteikia studentams galimybę turėti savo asmeninį mokytoją bei autoritetą, kuriam bus svarbūs jaunuolio pasiekimai, kuris išklausys, patars, išmokys studentą veiksmingiau mokytis, kritiškai ir kūrybiškai mąstyti, ugdys karjerai reikalingas kompetencijas.
KTU galima rinktis iš 5 skirtingų tipų mentorių: pradžios mentoriaus, akademinio patarėjo, karjeros mentoriaus, tyrimų mentoriaus ir tutoriaus. Už žmogų kalba jo atlikti darbai, tad studentai buvo paprašyti įvertinti mentorystės naudą. Beveik visi jie pabrėžė, kad be šių akademinių „angelų sargų“ jų kasdienybė būtų gerokai sunkesnė, o mokymosi rezultatai – prastesni.
Mentoriai gelbsti nuo klaidų
Matematikos ir gamtos mokslų fakultete (MGMF) taikomąją fiziką kremtanti trečiakursė Alvita Žabaitė akademinį patarėją pasirinko todėl, kad norėjo daugiau pažinti universiteto teikiamas galimybes.
„Mano nuomone, privalumų turėti tokį mentorių yra labai daug. Turi didelį ramstį, nes žinai, kur kreiptis iškilus klausimų. Taip pat turi galimybę pažinti žmogų, kuris turi daugiau patirties už tave ir tuo gali pasidalinti, patarti, o juk būtent taip ir pats tobulėji kaip asmenybė. Net mėgstu sakyti, jog mano akademinė patarėja yra lyg universitetinė mama“, – pasakojo studentė.
Ši mentorė studentei jau padėjo suprasti, kur ji galėtų atsiskleisti ateityje. „Dažnam pažįstamas jausmas, kai turi begalę klausimų ir nežinai, kur kreiptis, o gal jauti, jog nori daugiau įsilieti į universiteto gyvenimą, ir nežinai kaip. Būtent tada tau gali padėti mentorius“, – įsitikinusi ji.
Erika Vaškialytė, studijuojanti Informatikos fakultete (IF) ir Ekonomikos ir verslo fakultete (EVF), įsitikinusi, kad jei būtų turėjusi mentorių, būtų išvengusi klaidų. „Šiuo metu gana sėkmingai studijuoju dviejose studijų programose, bet praeityje yra tekę nutraukti studijas, nes turėjau daug akademinių sunkumų, buvo sunku susiorientuoti. Žvelgdama atgal, manau, kad jei tada būčiau išdrįsusi atvirai pasikalbėti su kuo nors iš akademinio personalo narių, būčiau išsprendusi problemas ir nemetusi studijų“, – neabejoja mergina.
Tampi akademinės šeimos dalimi
Maisto mokslą ir technologijas Cheminės technologijos fakultete (CHTF) studijuojanti antrakursė Lina Stabingytė sako, kad mentoriai – tarsi antrieji tėvai. „Mentorius – tai žmogus, kuris nežiūri piktomis akimis ir kuriam tampi lyg jo šeimos vaikas. Jis visada pasiteirauja, kaip sekasi mokslai, kokia savijauta. Tada aplinka tampa jaukesnė, kai žinai, kad bent kažkam rūpi. Jau vien tai, kad kažkas paklausia, kaip jautiesi, net jei ir neišsprendžia problemos, yra labai svarbu“, – neabejoja būsimoji chemikė.
Pradžios mentorių pasirinkusi Statybos ir architektūros (SAF) fakulteto pirmakursė Dovilė Smaliukaitė tvirtina, kad mentorius buvo tas žmogus, į kurį visada galėdavo kreiptis. „Manau, kad turėti pradžios mentorių yra didelis pranašumas kiekvienam pirmakursiui, nes jis gali užtikrinti gerą naujoko pradžią universitete, o tai prisideda ir prie geresnių mokymosi rezultatų“, – pabrėžė D. Smaliukaitė.
Gerokai pasikėlė balus
CHTF antrakursė Viktorija Rutkauskaitė atskleidė, kad tutorius tiesiogiai prisidėjo prie jos pažymių kilimo. „Siekiant gerų mokymosi rezultatų dažnai reikia kreiptis pagalbos į patikimus žmones ar draugus, tačiau šie ne visada atranda laiko pagelbėti. Mane tobulėti motyvavo ne tik dėstytoja Aušra Žvironienė, bet ir kiti tutoriai“, – sakė mergina, kurios matematikos pažymiai po šių konsultacijų pakilo nuo 6 iki 9.
Tyrimų mentoriumi pasirinkęs dėstytoją Vytautą Šiožinį, Elektros ir elektronikos fakulteto (EEF) trečiakursis Paulius Paplauskas tvirtina, kad iš jo gautos žinios neįkainojamos. „Mūsų bendravimas prasidėjo dar prieš oficialiai prasidedant mentorystės programai. Santykis su mentoriumi yra ne kaip santykis tarp dėstytojo ir studento, o kaip santykis tarp lygiaverčių kolegų, todėl tarpusavio bendravimas yra atviresnis. Tai leido tobulėti net tik profesiniu atžvilgiu, bet ir kaip asmenybei. Drauge su mentoriumi aplankėme keletą Lietuvos elektrinių, susipažinau su mano specialybės srityje dirbančiais žmonėmis“, – pasakojo vaikinas.
Laiko sėkmės garantu
P. Paplausko teigimu, KTU mentorystės programa – nuostabi galimybė studentams susipažinti su studijuojama specialybe iš arčiau, rasti motyvacijos mokytis iš pirmo žvilgsnio neįdomią teoriją ir pralaužti ribą tarp dėstytojo ir studento.
Karjeros mentorei savo pasiekimus priskiria ir Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakulteto (MIDF) studentė Julija Balsytė. „Mentorė buvo mano sėkmės garantas. Jos dėka patekau į renginį „Dizaino dienos 2014“ ir puikiai pasirodžiau. Siūlau visiems, kas siekia svajonių, be galo nori tobulėti, sužinoti ką nors naujo ir įdomaus, dalyvauti šioje programoje. Galbūt taip atrasite ir tai, apie ką net nenumanėte: draugą, naujų pažinčių, o galbūt sužinosite ir ką nors naujo apie save“, – neabejoja mergina.
KTU