Close Menu
  • Pradinis
  • Naujienos
    • Emigrantai – Lietuvos dalis
    • Ne didmiesčių gyvenimas
    • Aktyvios bendruomenės – Lietuvos stiprybė
    • Lietuvos jaunimas
    • Kultūra
    • Baltiški papročiai šiuolaikiniame pasaulyje
    • Mokslas ir švietimas
    • Karjera
    • Aktualijos
    • Teisė
  • Žmonės
  • Lietuviai svetur
  • Nuomonė
  • Laisvalaikis
    • Kūrybos podiumas
    • Kelionės
    • Kūrybos kampelis
    • Grožis ir mada
    • Kinas, muzika, TV
    • Renginiai, pramogos
    • Knygos
    • Sportas
    • Lietuvos kampeliai
    • Patarimai
  • Namai
    • Šeima ir sveikata
    • Laikas Sau
    • Mūsų augintiniai
    • Augalų pasaulis
    • Receptai
    • Interjeras
Facebook Instagram
Facebook Instagram
Žurnalas Lietuvė
  • Pradinis
  • Naujienos
    • Emigrantai – Lietuvos dalis
    • Ne didmiesčių gyvenimas
    • Aktyvios bendruomenės – Lietuvos stiprybė
    • Lietuvos jaunimas
    • Kultūra
    • Baltiški papročiai šiuolaikiniame pasaulyje
    • Mokslas ir švietimas
    • Karjera
    • Aktualijos
    • Teisė
  • Žmonės
  • Lietuviai svetur
  • Nuomonė
  • Laisvalaikis
    • Kūrybos podiumas
    • Kelionės
    • Kūrybos kampelis
    • Grožis ir mada
    • Kinas, muzika, TV
    • Renginiai, pramogos
    • Knygos
    • Sportas
    • Lietuvos kampeliai
    • Patarimai
  • Namai
    • Šeima ir sveikata
    • Laikas Sau
    • Mūsų augintiniai
    • Augalų pasaulis
    • Receptai
    • Interjeras
Žurnalas
Žurnalas Lietuvė
Žurnalas
Šiuo metu esate:Pradžia»Grožis ir mada»Kur iš tikrųjų keliauja grąžintos prekės? Atsakymas gali nustebinti
Grožis ir mada

Kur iš tikrųjų keliauja grąžintos prekės? Atsakymas gali nustebinti

Komentarų: 05 Min Skaityti
Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr El. paštas Reddit
Dalintis
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest WhatsApp El. paštas

Jei įsigyta prekė neatitinka jūsų lūkesčių ar tiesiog persigalvojote, grąžinimas atrodo natūralus sprendimas. Tyrimai rodo, kad net 7 iš 10 pirkėjų bent kartą yra grąžinę internetu įsigytą daiktą, o kas penktas atvirai pripažįsta užsakantis daugiau prekių, sąmoningai planuodamas dalį jų grąžinti. Visgi šis iš pirmo žvilgsnio nekaltas įprotis sukelia rimtų ekologinių pasekmių.

Dauguma grąžintų prekių niekada negrįžta į parduotuves – jos tiesiog išmetamos į sąvartynus ar sudeginamos. Kodėl taip nutinka? Ekspertai atskleidžia pagrindines priežastis ir siūlo atsakingus būdus, kaip elgtis su lūkesčių neatitikusiomis prekėmis, siekiant sumažinti jų poveikį aplinkai.

Problemos mastas šokiruoja

Kasmet į sąvartynus iškeliauja daugiau nei 2,2 milijardo kilogramų grąžintų prekių, kurios dažnai būna vos išpakuotos, o jei tai rūbai – tik kartą pasimatuoti. Tačiau problemos mastas dar didesnis, jei įvertinsime milijonus pakuočių, kuriose šios prekės keliauja pas pirkėjus ir grįžta atgal, bei anglies dioksido kiekį, išmetamą viso šio transportavimo metu. Skaičiuojama, kad vien tik transportuojant grąžintas prekes į atmosferą kiekvienais metais patenka 15 milijonų tonų CO₂. Tokį kiekį anglies dioksido kasmet išmeta 4–5 milijonai vidutinio dydžio lengvųjų automobilių.

Kasmet didėjant internetinės prekybos mastui, sparčiai auga ir grąžinamų prekių kiekis. Tyrimų duomenys rodo, kad Lietuvoje dažniausiai grąžinamos yra automobilių detalės, knygos, sodo ir daržo reikmenys, drabužiai, muzikos instrumentai bei aksesuarai.

Ypač sudėtinga situacija drabužių ir avalynės sektoriuje. Internetu apsiperkantys klientai dažnai jaučiasi tarsi lošdami loterijoje – sunku nuspėti, ar prekė atitiks lūkesčius. Dėl to kas penktas pirkėjas sąmoningai užsisako to paties produkto kelis dydžius ar skirtingas spalvas, žinodami, kad dalį prekių grąžins. Ekspertai vis garsiau perspėja apie nematomą ekologinę krizę, kurią skatina auganti internetinė prekyba.

Pigiau sunaikinti, o ne vėl parduoti

Skaičiuojama, kad tik apie 10 proc. grąžinamų prekių vėl atsiduria parduotuvių lentynose. Dalis jų parduodama nukainotų prekių pardavėjams, perdirbėjams arba atiduodama labdarai. Vis dėlto didžioji dalis grąžintų prekių – o tai milijardai kilogramų kasmet – keliauja į sąvartynus ar krosnis.

Prekybininkai teigia, kad grąžintų prekių transportavimas į sandėlius, o vėliau jų tikrinimas, pakavimas ir sandėliavimas reikalauja daug darbo bei papildomų lėšų. Kai kurias prekes, ypač mažesnės vertės, yra pigiau sunaikinti, nei vėl įtraukti į prekybą.

Nors grąžinti galima tik nenaudotas ir prekinės išvaizdos nepraradusias prekes, tačiau jos dažnai nėra tokios, kokios buvo parduotos. Prekės gali turėti pažeidimų, gali trūkti priedų ar originalios pakuotės. Tai dar labiau padidina kaštus, susijusius su jų pakartotiniu pardavimu.

Prekybininkai, kurie grąžintas prekes sunaikina, akcentuoja ir tai, kad tam tikros prekės yra sezoninės. Jos neva madingos ar aktualios labai trumpą laiką, todėl parduoti antrą kartą jas būna labai sudėtinga.

Yra naujų sprendimų

Ekspertai teigia, kad ilgainiui prekybininkai neišvengiamai turės peržiūrėti savo grąžinamų prekių politiką ir priimti sprendimus, kurie darytų mažesnį poveikį aplinkai. Bent penktadaliu sumažinti grąžinamų prekių kiekį leistų tikslūs prekių aprašymai internete su dydžių lentelėmis, matmenimis bei spalvos kodais. Prekybininkams taip pat siūloma klientams realiu laiku teikti pagalbą dar prieš įsigyjant produktą.

Prie reikšmingo atliekų mažinimo pokyčio prisidėtų ir užsakomų prekių kiekio ribojimas, pavyzdžiui, draudimas pirkti kelis to paties produkto variantus, kai skiriasi tik spalva ar dydis. Kai kurie pardavėjai jau dabar savo pirkėjams siūlo pasilikti netikusią prekę už mažesnę kainą arba paaukoti ją vietinei labdarai, tokiu būdu sustabdyti jų patekimą į sąvartynus.

Grąžinamų prekių problema rimčiau pradėta spręsti prieš 15 metų Jungtinėse Amerikos Valstijose. Ši šalis laikoma pasauline grąžinamų prekių rekordininke. Čia sukurtas vienas pažangiausių sprendimų – technologinė optimizavimo platforma „Optoro“, kuri naudoja dirbtinį intelektą, duomenų analizę ir logistikos valdymo sprendimus.

Platforma bendradarbiauja su išparduotuvių tinklais, internetinėmis platformomis, perpardavimo rinkomis, labdaros organizacijomis, kad grąžintos prekės rastų naujus savininkus už mažesnę kainą ir keliautų trumpiausią įmanomą atstumą. „Optoro“ teigia, kad jos dėka galima sumažinti grąžinimų ir į sąvartynus patenkančių prekių kiekį dviem trečdaliais, o mažmenininkams gali pavykti iki 50 proc. kompensuoti nuostolius, patirtus už grąžintas prekes.

Išeitis – mainytuvės

Skaičiuojama, kad kai kuriose šalyse emociniai pirkiniai sudaro 30–40 proc. visų pirkinių. Dažniausiai prekės, kurios buvo įsigytos nuotaikai pagerinti ar stresui sumažinti, vėliau būna grąžinamos pardavėjams. Psichologai pataria, priėmus spontanišką sprendimą ką nors nusipirkti, suteikti sau laiko ir kelias valandas ar dieną pagalvoti, ar šio daikto tikrai reikia. Dažnai per šį laiką emocijos nurimsta ir pirkimas gali atrodyti mažiau patrauklus.

Kai įsigyta prekė neatitinka lūkesčių, prieš grąžinant ją pardavėjui, ekspertai siūlo pagalvoti apie alternatyvas, kurios suteiktų daiktui antrą šansą. Jei įsigytas drabužis yra kiek per didelis, galbūt siuvėja jį gali susiaurinti?

Dauguma drabužių, elektronikos įrenginių, baldų ir kitų daiktų gali būti perduodami kitiems, kurie jais džiaugsis. Taip ne tik mažinamas atliekų kiekis, bet ir prisidedama prie bendruomenės gerovės. Perparduoti galima pasinaudojant socialinių tinklų „Facebook“, „Vinted“, „Skelbiu.lt“, „Sena.lt“ ir kitomis platformomis.

Visame pasaulyje populiarėja draugų mainytuvės. Jei daiktai ir čia neranda sau naujųjų šeimininkų, visuomet yra galimybė juos paaukoti įvairioms labdaros organizacijoms, dirbančioms su seneliais, globojamais vaikais, neįgaliaisiais ar gaunančiais itin mažas pajamas. Taip pat vertinga žinoti, kad socialiniuose tinkluose yra sukurta daugybė specializuotų grupių, kurių nariams galima pasiūlyti savo atiduodamus daiktus. Čia galima rasti pačių įvairiausių grupių – nuo statybinių medžiagų, knygų iki vaikiškų daiktų atiduotuvių.

Kai kurie psichologai pataria nebepageidaujamą prekę tiesiog padėti namie matomoje vietoje. Tokiu būdu ji nuolat primintų apie atsakingo vartojimo svarbą ir skatintų kitą kartą atidžiau priimti sprendimus.

Pranešimą bendradarbiaujant su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba parengė Vartotojų aljansas.

FacebookTweetPin
Dalintis. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Reddit WhatsApp Telegram El. paštas
Ankstesnis straipsnisTyrimas: lietuvių emocinis atsparumas kur kas blogesnis nei Europoje, specialistai pataria atkreipti dėmesį į vieną įprotį
Kitas straipsnis Kur naudojami etikečių spausdintuvai?

Susiję straipsniai

Dizainerio Kęstučio Lekecko kolekcija vėl įvertinta pasaulyje

13 gegužės, 2025

Ruošiame odą vasarai: pavasariniai iššūkiai ir dažniausiai daroma klaida, nuo kurios kenčia mūsų veido oda

28 kovo, 2025

Kaune įvyko mados eksperimentas: nugalėtojas kolekcijoje atskleidė tamsiąją socialinių tinklų pusę

2 gruodžio, 2024
Palikite komentarą Cancel Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

El. paštas

inekta@gmail.com

© 2025 Žurnalas Lietuvė. Prižiūrima Cyber-Network.eu
  • Apie mus
  • Reklama
  • Kontaktai

Įveskite aukščiau ir paspauskite Enter, kad ieškotumėte. Norėdami atšaukti, paspauskite Esc.