Pradinis / Mokslas ir švietimas / Matematikė: „Google“ tikrai nepadės, jei galvoje tuščia“

Matematikė: „Google“ tikrai nepadės, jei galvoje tuščia“

Šiais metais daliai Lietuvos abiturientų matematikos egzaminas buvo neįveikiamas – jo neišlaikė net 35 proc. Kyla klausimas: kaip padėti mokiniams pasiruošti šiam egzaminui? Ar tam užtenka vien mokykloje dėstomų pamokų? Ar reikia papildomo mokymosi? Į šiuos klausimus atsako KTU Matematikos ir gamtos mokslų fakulteto lektorė dr. Violeta Kravčenkienė.

V. Kravčenkienė

Kaip manote, kodėl mokiniams matematikos egzaminas darosi vis sunkesnis ir kiekvienais metais didėja neišlaikiusiųjų procentas?

Galima paminėti keletą priežasčių. Jei prisiminsime kartų teoriją, tai mokiniai, kurie laikė matematikos egzaminą, yra vadinamosios „Z kartos“ („Google“ kartos) atstovai. Jie nemėgsta dalykų, kurie nedžiugina „čia ir dabar“. O matematika yra toks mokslas, kuris savo grožį atskleidžia, kai moki jį pakankamai giliai.

Šios kartos jaunimas sunkiau koncentruoja dėmesį, turi ne tokią gerą atmintį ir, jei jie neturi motyvacijos mokytis kokio nors dalyko (nebūtinai matematikos), tai ir nesimoko. Dar vienas būdingas šios kartos bruožas – vartotojiškumas. Ar žinojote, kad didelė dalis moksleivių, laikiusių egzaminą, išėjo iš jo anksčiau laiko? Ne, jie nebaigė spręsti anksčiau. Jie paskaičiavo, kad atsakę į keletą klausimų išlaikys egzaminą, ir net nesivargino spręsti daugiau, bet pamiršo apsidrausti nuo klaidų.

Dar viena priežastis – tai nesistemingas mokymasis. Žinoma, galima peikti programas, mokytojus – jie nėra idealūs, bet reikia prisiimti ir savo dalį atsakomybės. Jei buvo toks „prastas“ mokytojas, kad neišmokė, tai kodėl nesimokei pats? Yra pilnas internetas papildomos vaizdo medžiagos – naudokis. Lengviausia pasakyti – „nesuprantu“, bet dažniausiai tai yra tiesiog „nemoku“. Kaip galima atlikti kokį nors veiksmą nemokant taisyklių? „Google“ tikrai nepadės, jei galvoje tuščia. Kita priežastis – mokiniai dažnai mokomi spręsti tam tikro tipo uždavinius ir sutrinka, kai gauna kitokį uždavinį. Reikia mokytis mąstyti, gautas žinias jungti į sistemą, tada bus nebaisūs jokie mokyklinės matematikos programos uždaviniai.

Kaip padėti mokiniams pasiekti geresnių matematikos rezultatų?

Pirmiausia – nemeluoti, kad bus lengva, jei mokinys staiga suprato, kad jam reikia išlaikyti matematikos egzaminą, norint pasiekti savo svajonę – įgyti išsvajotą profesiją. Jei yra spragų iš ankstesnių metų, tai reikės padirbėti, gal net labai stipriai. Dirbti tik klasėje nepakaks, teks padirbėti papildomai. Vieniems užteks pavartyti papildomą literatūrą ar pažiūrėti vaizdo pamoką internete, o kitiems teks prašyti pagalbos draugų ar korepetitorių. Čia labai individualu. Svarbiausia, susirūpinkite kuo anksčiau, bet ne mėnesį prieš egzaminą, nes tada jau nelabai ką galima bus padaryti – liks per mažai laiko.

Kaip patys tėvai galėtų padėti savo vaikams, kurie dar nėra abiturientai, bet su matematikos sunkumais susiduria jau dabar? Galbūt kokių nors veiksmų reikia imtis jau nuo mažens?

Žinoma, galima. Reikia motyvuoti vaiką mokytis, skatinti jo smalsumą nuo mažų dienų. Nepalikti vaiko prie mobiliojo telefono ar planšetės, nes tai vaiko luošinimas. Neuromokslininkai šiuo klausimu labai griežti – iki šešerių metų jokių kompiuterių (nei nešiojamųjų, nei stacionarių), tik gyvas bendravimas. Svarbu vaikus mokyti žaisti su tikrais žaislais (tinka net pagaliukas su gėlės žiedu – taip lavinama vaiko vaizduotė), lavinti jo smulkiąją motoriką (įvairūs lankstymo, meistravimo užsiėmimai).

Labai gerai smegenis lavina sportas, muzika ir užsienio kalbų mokymasis. Bet nepersistenkite – svarbus ir nieko neveikimas bei poilsis su miegu, nes, per daug užkrovę vaiką, sulauksite tik priešingo rezultato. Labai svarbu išmokyti vaiką bendrauti ir bendradarbiauti. Jei jūsų vaikas jau vyresnis, lanko mokyklą, tai tada yra svarbūs ir kiti aspektai.

Pradėkime nuo mokymosi aplinkos namuose. Vaikas turi turėti savo kampą, kuriame mokosi. Jame neturi būti blaškančių dalykų (kokių nors plakatų su žaidimais ar judančių, krutančių žaislų). Kai vaikas mokosi, mobilusis telefonas turi būti paliktas kitame kambaryje, kad neblaškytų dėmesio.

Paruošus pamokas būtinas bent valandos poilsis, per kurį galima valgyti, sportuoti ar miegoti. Kompiuterį su mobiliuoju telefonu kol kas palikite kitame kambaryje. Labai svarbus bendravimas ir motyvacija. Stebėkite, ar vaikas nepatiria nusivylimo, kai ko nors nesupranta ar patiria pirmą nesėkmę. Skatinkite jo smalsumą, padėkite pažinti meną ir muziką.

Reaguodami į tokią neišlaikiusiųjų statistiką, KTU MGMF mokslininkai kviečia abiturientus pasiruošti matematikos VBE kartu su jais. Jūs esate šių kursų koordinatorė. Gal galite papasakoti, kaip padedate ruoštis moksleiviams?

Taip, mes dar bandome spėti įšokti į jau važiuojantį traukinį. Bandome nustatyti spragas ir jas panaikinti. Paskui mokome, kaip reikia mokytis. Yra paruoštos pagrindinės temos, kurios būna VME. Ne tik sprendžiame tipinius egzamino uždavinius, bet ir stengiamės išmokyti spręsti bet kokius to tipo uždavinius.

Parinkome gerą savo srities specialistų komandą. Kartais mokiniui užtenka kito mokytojo pasakytų kelių žodžių, kad imtų suprasti.  

Kadangi šie kursai vyks jau trečius metus, galbūt pastebėjote, kokios temos mokiniams yra sunkiausiai įsisavinamos ir kokios to priežastys?

Tradiciškai: geometrija ir tikimybių teorija. Čia reikia turėti ne tik specifinių žinių, bet ir gerą vaizduotę. Grįžti į praeitį mes negalime – ištaisyti ugdymo klaidų nepavyks, bet padėsime tuo, kuo galime.  Surinkta komanda yra ne tik geri specialistai, turintys didelę pedagoginę patirtį, bet ir labai nuoširdūs žmonės. Pateikiama medžiaga yra struktūruota ir išsprendžiama labai daug pavyzdžių.

Gal jums teko bendrauti su savo buvusiais mokiniais, lankiusiais kursus? Ir, jei taip, tai kokie jų atsiliepimai apie KTU MGMF vedamus pasiruošimo matematikos brandos egzaminui mokymus? Kaip jiems patiems sekėsi laikyti matematikos egzaminą?

Bendrauti tikrai teko. Mokiniai rašė mums gražius laiškus. Vieni dėkojo už detalų, nuoseklų išaiškinimą ir daugybę pateiktų sprendžiamų pavyzdžių, kiti – už tai, kad padėjome susidraugauti su matematika, parodėme šio mokslo grožį; dar kiti dėkojo už tai, kad pavyko pasiekti gerų egzamino rezultatų ir tai atvėrė jiems duris į išsvajotą aukštąją mokyklą.

Smagu sulaukti tokių laiškų, jie išties džiugina ir tai yra pats geriausias stimulas mums dirbti jaunų žmonių labui, padėti jiems įveikti pirmąsias kliūtis.

Parengiamieji kursai „Pasiruošk matematikos valstybiniam brandos egzaminui su KTU MGMF“ startuos jau lapkričio 8 d.

PALIKTI KOMENTARĄ

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite:

Scroll To Top