Pradėti karjerą po studijų arba pereiti į naują komandą gali būti nedrąsu, ypač kai jautiesi visiškai „žalias“. Tačiau už viso to slypi daugybė galimybių augti ir tobulėti. Tokiu būdu galime įgyti naujų žinių bei įgūdžių, pritaikyti galbūt jau turimas kompetencijas ir išnaudoti savo potencialą, kuris slypi kiekviename iš mūsų. Žinoma, norint sėkmingai vystyti karjerą po naujo starto, svarbu atkreipti dėmesį į tam tikrus dalykus. Būtent apie juos viename didžiausių karjeros planavimo renginių Baltijos šalyse „KTU WANTed karjeros dienos 2023“ kalbėjo tarptautinės IT bendrovės „Centric“ Lietuvos filialo „Centric IT Solutions Lithuania“ Debesijos technologijų funkcijos vadovė Laura Binish. Kviečiame sužinoti, kokiais vertingais patarimais ji pasidalino.
Sėkmingą karjerą lemia ne tik profesiniai įgūdžiai ir žinios
Ar sugebėsiu atlikti man paskirtas užduotis? Ar tikrai patenkinsiu darbdavio lūkesčius? Tai vieni pagrindinių klausimų, kurie kyla galvojant apie karjeros startą. Tačiau kompetencija nėra vienintelis komponentas, reikalingas sėkmingai karjerai. Pagrįsdama šį teiginį, Laura Binish pateikia Harvardo universiteto karjeros konsultanto Goric Ng sėkmingos karjeros modelį. Remiantis juo, techniniai ar profesiniai įgūdžiai ir žinios sudaro tik vieną dalį sėkmės (ir tai jos negarantuoja). Visa kita priklauso nuo to, kaip pavyks pasinaudoti vadinamaisiais „minkštaisiais įgūdžiais“ (angl. „soft skills“).
Pasak Goric Ng, atėjus į naują darbą ar komandą, kolegos mus vertina pagal tris esminius aspektus, kurie yra:
- Kompetencija – ar sugebu atlikti savo užduotis, ar jas atlieku laiku ir kokybiškai?
- Įsitraukimas – ar iš tikrųjų noriu būti čia, ar noriu būti šios įmonės / komandos dalimi?
- Suderinamumas – ar sutariu su mane supančiais žmonėmis, ar jiems smagu su manimi dirbti?
Trumpiau tariant, sėkmės pamatas yra tai, kaip mūsų kompetenciją, įsitraukimą ir suderinamumą mato bei suvokia mūsų kolegos bei vadovas. Panagrinėkime šiuos aspektus plačiau.
Kaip parodyti savo kompetencijas?
Pranešimo metu „Centric IT Solutions Lithuania“ Debesijos technologijų funkcijos vadovė pasakojo, kad, siekiant karjeros naujoje komandoje, neužtenka kokybiškai atlikti savo darbą. Dar reikia žinoti, kuriems žmonėms svarbu, kaip aš dirbu, ir jiems reguliariai pateikti atitinkamą informaciją: pasakoti, kaip sekasi atlikti užduotis, su kokiomis kliūtimis susiduriu, kaip jas sprendžiu ir panašiai.
Svarbu suprasti, jog pradėjus karjerą po studijų arba perėjus į naują komandą visų pirma dažniausiai vyksta mokymasis. Analizuodami, kaip vyksta procesai, po truputį išmokstame, kaip savo jau turimus įgūdžius galime pritaikyti naujajame darbe. Nežinoti nėra blogai ir nereikia to bijoti. Klausimų uždavimas yra vienas pagrindinių įrankių, padedančių mokytis. Tačiau, siekiant parodyti savo kompetenciją, svarbu tuos klausimus gerai apgalvoti.
Lauros patarimas kiekvienam, norinčiam išmokti užduoti gerus klausimus, yra: įvertinti, kokią informaciją noriu gauti. Čia pranešėja išskiria tris informacijos rūšis:
- Informacija, kurią aš žinau. Klausdami to, ką ir taip žinome, kompetencijos neparodysime.
- Informacija, kurios nežinau, tačiau galiu rasti. Su ja susiję klausimai taip pat nėra geri, nes klausdami informacijos, kuri yra lengvai randama, nedemonstruojame kompetencijos ir savarankiškumo.
- Informacija, kurios neturiu, ir vienintelis būdas ją gauti – klausti. Tai yra tinkamiausias pamatas klausimams ir mokymuisi.
Taigi, norint parodyti savo kompetenciją, užduodant gerus klausimus, svarbu:
- Atlikti namų darbus.
- Žinoti, koks yra mano klausimas ir kodėl jį užduodu.
- Išsiaiškinti, ką žinau ir ko nežinau.
Kaip atskleisti savo įsitraukimą?
Įsitraukimas yra susijęs ir su tuo, ar sugebėsime pastebėti aplink mus esančias galimybes ir tomis galimybėmis pasinaudoti. Neįmanoma atskleisti savo įsitraukimo, nekreipiant dėmesio į tai, kas vyksta įmonėje / komandoje, ir susitelkiant tik į savo darbą. Todėl, siekiant sėkmingos karjeros, labai svarbu domėtis, kaip sekasi mūsų įmonei / komandai, su kokiomis problemomis ji galbūt susiduria.
Žinoma, šis įsitraukimas turėtų būti natūralus. Pranešėja pastebi, kad perdėta motyvacija ir proaktyvumas (pavyzdžiui, ėmimasis atlikinėti kitų komandos narių užduotis jų neatsiklausus) gali sukelti trintį. O tai gali turėti įtakos kitam svarbiam aspektui, pagal kurį mus vertina kolegos, vadovas, t. y. suderinamumui.
Ko reikia geram suderinamumui?
Suderinamumas apibūdina tai, ar aš tinku komandoje, ar komanda mane mato kaip narį, padedantį siekti rezultatų, ir ar mums pavyksta sutarti. Kaip svarbiausią dalyką L. Binish čia išskiria ryšio ir santykio kūrimą su kolegomis: dėmesio rodymą, žinojimą, kas jiems svarbu, net tada ir ypač tada, kai kolega nėra toks pat kaip aš. Anot jos, komandos, kuriose yra įvairių žmonių, yra turtingos, jei tik moka tuo pasinaudoti. Todėl svarbu įdėti pastangų, siekiant sutarti su visais komandos nariais.
Žinoma, reikėtų nepamiršti – visa tai turėtų būti natūralu. Tikrai nereikia lipti per save ir bandyti įtikti. Visų pirma tai matoma kiaurai, o antra – taip tik išsunkiame ir varginame patys save. Todėl svarbu puoselėti nuoširdžius ryšius su kolegomis, nes būtent jie turės įtakos tiek gaunamiems projektams, tiek gerai darbo atmosferai.
Galbūt ir tu savo karjeros kelią įsivaizduoji būtent taip? Be to, domiesi technologijų sritimi? Tuomet „Centric IT Solutions Lithuania“ gali tapti tavo naujo starto vieta. Prisijunk prie profesionalios ir kūrybiškos komandos, randančios unikalius sprendimus net ir pačioms sudėtingiausioms problemoms.