Pastaraisiais metais universitetus baigiantys ir į darbo rinką žengiantys jauni darbuotojai vyresnius kolegas stebina ne tik kitokiu požiūriu į darbą ir darbo kultūrą. Tyrimai rodo, kad trečdalį darbo rinkos šiemet sudarysiantys specialistai nesugeba išsėdėti nepasitikrinę socialinio tinklo „Facebook“ paskyros ar mobiliojo telefono ilgiau nei septynias minutes. Personalo specialistai siūlo jiems taikyti laisvųjų darbo valandų terapiją.
„Vadinamoji Y karta, kuriai priklauso jaunuoliai, gimę po Nepriklausomybės atkūrimo, pastaraisiais metais baigia universitetus ir plūsta į darbo rinką. Jie kelia daug problemų ne tik personalo specialistams, bet ir kiekvienam bendradarbiui, nelabai nutuokiančiam, kaip galima bendrauti su žmogumi, kuris vėluoja nepranešdamas, ne visada atsako į laiškus ir daro kitus drausmės pažeidimus. Akivaizdu, kad daugelis įmonių kol kas nesuvokia, kaip su jais dirbti“, − teigia vienos verslo konsultacijų ir mokymų bendrovės vyriausiasis konsultantas Vaidotas Levickis.
Tai patvirtina ir statistika – daugiau nei 60 proc. šios kartos žmonių bendrovėje išdirba mažiau nei trejus metus.
Konsultanto teigimu, šie žmonės turi gerą energijos užtaisą ir milžinišką potencialą, tačiau vadovai ir bendradarbiai dažniausiai nesugeba jo nukreipti reikiama linkme. Esą kovoti su Y karta tas pats, kas kovoti su vėjo malūnais. Geresnių rezultatų būtų galima pasiekti juos tiesiog sudominant, o ne bandant perauklėti.
„Bendravimo prasme šiai kartai priklausantys žmonės yra savotiškos „šarkos“. Jiems patinka tai, kas padeda atrasti save. Pirmiausia, norėdami įtraukti tokį žmogų į įmonę, vadovai turėtų nupiešti naujos patirties kupinos karjeros perspektyvą. Ji gali būti ir kiek neracionali, bet tai ne taip svarbu, nes šie žmonės gyvena svajonėse. Tokia vizija jiems bus tiesiog suprantamesnė“, − pataria konsultantas.
Be to, toks darbuotojas tikisi pripažinimo ir naudos. „Vadovas ir bendradarbiai turi nesureikšminti savęs ir Y kartos atstovams skirti nemažai laiko, juos pagirti, paskatinti, sakyti komplimentų. Tai karta, kuri užaugo su socialiniais tinklais ir yra pripratusi gauti „Like“ ar „+1“ paspaudimų už nuotrauką ar sakinį. To jie tikisi ir darbe. Spektaklyje yra vienas pagrindinis herojus, o biure aplink jus sėdi daugybė herojų, kurie tikisi aplodismentų“, − kaip bendrauti su jaunais kolegomis, pataria V. Levickis.
Vis dėlto kai kurios šalies įmonės jau ima naudoti tokių korporacijų kaip „Google“ išbandytus metodus. Pavyzdžiui, 20 proc. darbo laiko jauni specialistai gali skirti su jų tiesioginėmis pareigomis nesusijusioms, tačiau įmonei svarbioms, paralelinėms veikloms: spręsti įvairias praktines užduotis, kurti investicinius projektus ir pan.
„Anksčiau užtekdavo kartą per metus darbuotojus nuvežti į pirtį, o dabar reikia juos užimti kiekvieną savaitę, su jais dirbti. Didelėse šalies įmonėse pritaikyta praktika dirbant su Y karta iš tiesų duoda rezultatų“, − teigia konsultantas.